دانلود پایان نامه تعیین میزان تولیدات علمی- پژوهشی اعضای هیات علمی در 5 سال گذشته

دانلود پایان نامه

دانلود متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی 

عنوان کامل پایان نامه : بررسی عوامل موثر بر تولیدات علمی اعضای هیات علمی دارای مقاله های ISI و ISC در سال­های 1385-1389

2-1-2-2- ارتباطا ت علمی

 

ارتباطات علمی رسمی به اواسط قرن هفدهم میلادی باز می گردد، یعنی زمانی که گروهی از دانشمندان و پژوهشگران با کمک انجمن سلطنتی انگلستان جلسه های منظمی را برگزار می کردند. در این جلسات آزمایشات، مقاله ها و یافته های جدید محققان اعلام می گردید. افراد علاقمند به پژوهش که مجاز به شرکت در این جلسات نبودند از طریق نامه های شخصی که شرح فعالیت های علمی در آنها منعکس می شد از یافته های علمی جدید مطلع می شدند. نامه های مورد اشاره تا مدتی به عنوان ابزاری ارتباطی مطرح بودند. همزمان با افزایش نامه های مبادله شده و نیاز به مبادله سریع اطلاعات علمی، مجله به عنوان ابزاری موثر در جهت مبادله اطلاعات علمی ظاهر گردید. مجله های des scavans journal و philosophical trasactions of the royal sociely of london  نخستین مجلاتی بودند که در قرن هفدهم به چاپ رسیدند ( قانع،1383).

ارتباطات علمي واژه‌اي است كه مترادف درك عامه از علم به كار مي‌رود. ولي کاتاپانو[1] مي‌نويسد كه واژه درك عامه از علم، به‌لحاظ سياسي نادرست است و دست‌اندركاران، واژه‌هاي ارتباطات علمي[2] يا علم و جامعه را ترجيح مي‌دهند. اين وضعيت، به‌ويژه در انگلستان و دانمارك شايع بوده است. سياست‌گذاري ارتباطات علمي و روش عملي آن در جوامع مختلف متفاوت است و تابع تعريف و حدودي‌ است كه براي آن مشخص مي‌شود. مي‌توان گفت ارتباطات علمي، حوزه‌اي است كه دو دسته مخاطب متفاوت را در برمي‌گيرد. در يك نگاه، ارتباطات علمي به ارتباطات درون حوزه علمي و روابط ميان اصحاب علم اشاره دارد. در نگاه دوم، ارتباطات علمي، علاوه بر ارتباطات اصحاب علم با يكديگر، به ارتباط علم با عموم و به عبارت ديگر ارتباط حوزه علمي و حوزه عمومي اشاره دارد. آموزش علوم، گفتگو و انتشار نتايج پژوهش‌ها همگي در مقوله ارتباطات علمي جاي دارند. در انگلستان ارتباطات علمي عبارت است از تلاش براي يافتن روش‌هاي افزايش كمك‌هاي عمومي از اجتماع علمي[3] با ساخت پل‌هايي ميان علم و كساني كه از آن منتفع مي‌شوند. ارتباطات علمي درباره علم و موضوعات مسئوليت اجتماعي و شهروندي بحث مي‌كند (کاتاپانو، 2001). به ‌عبارت ديگر، ارتباطات علمي مي‌تواند محدوده‌اي از ارتباطات اعضاي حوزه علمي با يكديگر تا ارتباطات همه اعضاي جامعه را در بربگيرد. اما آن‌چه مسلم است، در ارتباطات علمي، پيام، علم است. در يك نگاه تاريخي، مي‌توان تعاريف ارتباطات ‌علمي را در دو نوع رهيافت خلاصه كرد كه تطور مفهومي آن را نيز نشان مي‌دهند: رهيافت اول كه افرادي مانند ون سگرن[4] به آن مي‌پردازند، حوزه ارتباطات‌ علمي را به مجراها يا وسايل ارتباطي محدود مي‌كند. در واقع اين نگرش به ارتباطات‌ علمي نشان مي‌دهد كه انتقال علم، موضوع اساسی ارتباطات‌ علمي است. از اين‌ رو در اين رهيافت توليد و مصرف علم، در محدوده مطالعاتي ارتباطات‌ علمي قرار نمي‌گيرند. البته اين ملاحظه نسبت به ارتباطات‌ علمي در مورد ارتباط ميان اصحاب علم، اهميت زيادي دارد. اين رهيافت به ارتباطات ‌علمي را مي‌توان مدل اوليه ارتباطات ‌علمي ناميد. گويا در اين مدل اوليه، افزايش ميزان اطلاعات علمي و فن آوری، معادل افزايش درك عمومي از علم و فن آوری دانسته مي‌شود. از اين‌رو، اولين توجه به ارتباطات‌ علمي، مجرا‌هاي ارتباطي از قبيل اماكن علمي و رسانه‌هاي جمعي را در بر مي‌گيرد (اجاق، 1390).

[1] catapano

[2] Science Communication

[3] Science Community

4 von seggern

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • تعیین میزان تولیدات علمی- پژوهشی اعضای هیات علمی در 5 سال گذشته
  • تعیین ارتباط عوامل فردی با تولیدات علمی اعضای هیات علمی
  • تعیین ارتباط عوامل سازمانی با تولیدات علمی اعضای هیات علمی
  • تعیین ابزارها و مجراهای ارتباطی مورد استفاده اعضای هیات علمی برای کسب اطلاعات علمی
  • تعیین عوامل انگیزشی موثر بر تولیدات علمی اعضای هیات علمی
  • تعیین موانع موجود در راه تولیدات علمی و پژوهشی از دیدگاه اعضای هیات علمی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : بررسی عوامل موثر بر تولیدات علمی اعضای هیات علمی دارای مقاله های ISI و ISC در سال­های 1385-1389

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *