پایان نامه آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران-دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

دانلود متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی

عنوان کامل پایان نامه :

 اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران

تکه هایی از این پایان نامه :

نظام آموزش و پرورش سنتی: م

 

 

 

 

 

 

برخی مسائل فرهنگی در هر جامعه می تواند مانعی بر سر راه بروز خلاقیت باشد به عنوان مثال جامعه امریکا بر تعلیم و تربیت منطقی تاکید کرده و تجربه عواطف بویژه در جستجوی حقایق بودن را سرکوب می کند .

در صورتی آگاهی عاطفی و ابراز آن برای کسب دستاوردهای خلاق مفید و موثر شناخته شده اند(کیا , ۱۳۸۶).

بر عکس این عقیده اسلام اعتقاد به تعادل , جبر و اختیار دارد و در قرآن آمده است که سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی کند مگر آنکه آنان خود متغیر شوند و آنچه را که در خودشان است تغییر دهند (کیا, ۱۳۸۶).

۲– خیال پردازی به معنی وقت تلف کردن ، تنبلی و حتی دیوانگی است

۳- بازی و بازی گوشی فقط مال بچه هاست

۴- منطق ، عمل گرایی ، عدد و رقم و محاسبه خوب است ، اما احساس ، هیجان و کشف و شهود و غیره اموری عادی و طبیعی نیست :

۵- ترجیح دادن سنتها به تغییر و تحولات

۶- هرمشکلی با پول وتفکر علمی حل میشود (میرمیران، ۱۳۸۵).

و- موانع تاریخی: مثل تفکرات منفی که در طول تاریخ مانع از بروز خلاقیت در افراد شده است مثلا وجوداین عقیده در یونان باستان که تاکید می کرده «تاریخ تکرار می شود. » و به همین دلیل باعث می شد تا افراد تصور کنند تلاش هایشان بی نتیجه خواهد بود (کیا , ۱۳۸۶)

د- موانع فردی خلاقیت :

۱- موانع بیولوژیکی : عده ای از دانشمندان معتقدند که استعداهای خلاق جنبه ارثی دارند . پس استعداد در ژنتیک افرادی خاص است و فقط آنها می توانند خلاق باشند البته این که ژنها در میزان هوش نقش اساسی دارند شکی نیست ولی این امر دلیلی قانع کننده نیست که دیگران نتوانند خلاقیت و نوآوری داشته باشند (امیرحسینی, ۱۳۸۴).

۲- موانع روانی : مهمترین و شایعترین موانع درراه پرورش تفکر خلاق ، موانع روانی است که اهمیت آن به مراتب بیشتر ازموانع تاریخی ، بیولوژیکی ، فیزیولوژیکی و اجتماعی است. دربروز این موانع خود فرد عامل اصلی است .اوست که با گفتن « نمی دانم » و« نمی شود » ، « تحقیر می شوم » ، « طرد می شوم » ، « بد است » ، مسخره و تنبیه می شوم ، طرد می شوم ، مانع خلاقیت خود می شود (امیرحسینی , ۱۳۸۴).

۳- موانع احساسی هیجانی خلاقیت :

۱- ترس از شکست یا ریسک گریزی.

۲- عدم تحمل مسائل مبهم.

۳- تمایل به قضاوت در مورد ایده ها ، در مقابل تولید ایده های جدید.

۴- ناتوانی در سپردن موضوع به ضمیر ناخودآگاه.

۵- نداشتن هیجان ، شور و رقابت پذیری.

۶- ضعف خیال پردازی و ناتوانی در تشخیص واقعیت از خیال

۷- ترس از ابراز وجود یا قضاوت دیگران واقعاً می تواند جلوی خلاقیت را بگیرد .

۸- احساس بیگانگی با مسأله .

۹- ابهام یا پریشانی خود خواسته

۱۰- خواسته های حقیر و ناچیز

۱۱- مطابقت : به علت ترس ازمتفاوت بودن با دیگران به وجود می آید و این احساس که فرد درراهی قدم برداشته که کس دیگری درآن مسیر نبوده است . و او تنها چنین اقدامی راکرده است پس شاید کار درستی نکرده است مانع بزرگی در تحقق و ظهور خلاقیت است . افراد برای همخوانی با دیگران سعی می کنند در چارچوبی عمل کنند که دیگران عمل کرده اند و این نمی تواند منجر به ابتکار عمل گردد (میرمیران، ۱۳۸۵).

فرضیه های پژوهش :

فرضیه اصلی: آموزش خلاقیت بر افزایش نگرش کارآفرینانه بیکاران مؤثر است .

فرضیه های فرعی:

 ۱) آموزش خلاقیت بر افزایش رفتار کارآفرینانه مؤثر است.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان :اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران با فرمت ورد