عنوان کامل پایان نامه :
اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران
تکه هایی از این پایان نامه :
نظام آموزش و پرورش سنتی: م
برخی مسائل فرهنگی در هر جامعه می تواند مانعی بر سر راه بروز خلاقیت باشد به عنوان مثال جامعه امریکا بر تعلیم و تربیت منطقی تاکید کرده و تجربه عواطف بویژه در جستجوی حقایق بودن را سرکوب می کند .
در صورتی آگاهی عاطفی و ابراز آن برای کسب دستاوردهای خلاق مفید و موثر شناخته شده اند(کیا , 1386).
بر عکس این عقیده اسلام اعتقاد به تعادل , جبر و اختیار دارد و در قرآن آمده است که سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی کند مگر آنکه آنان خود متغیر شوند و آنچه را که در خودشان است تغییر دهند (کیا, 1386).
2– خیال پردازی به معنی وقت تلف کردن ، تنبلی و حتی دیوانگی است
3- بازی و بازی گوشی فقط مال بچه هاست
4- منطق ، عمل گرایی ، عدد و رقم و محاسبه خوب است ، اما احساس ، هیجان و کشف و شهود و غیره اموری عادی و طبیعی نیست :
5- ترجیح دادن سنتها به تغییر و تحولات
6- هرمشکلی با پول وتفکر علمی حل میشود (میرمیران، 1385).
و- موانع تاریخی: مثل تفکرات منفی که در طول تاریخ مانع از بروز خلاقیت در افراد شده است مثلا وجوداین عقیده در یونان باستان که تاکید می کرده «تاریخ تکرار می شود. » و به همین دلیل باعث می شد تا افراد تصور کنند تلاش هایشان بی نتیجه خواهد بود (کیا , 1386)
د- موانع فردی خلاقیت :
1- موانع بیولوژیکی : عده ای از دانشمندان معتقدند که استعداهای خلاق جنبه ارثی دارند . پس استعداد در ژنتیک افرادی خاص است و فقط آنها می توانند خلاق باشند البته این که ژنها در میزان هوش نقش اساسی دارند شکی نیست ولی این امر دلیلی قانع کننده نیست که دیگران نتوانند خلاقیت و نوآوری داشته باشند (امیرحسینی, 1384).
2- موانع روانی : مهمترین و شایعترین موانع درراه پرورش تفکر خلاق ، موانع روانی است که اهمیت آن به مراتب بیشتر ازموانع تاریخی ، بیولوژیکی ، فیزیولوژیکی و اجتماعی است. دربروز این موانع خود فرد عامل اصلی است .اوست که با گفتن « نمی دانم » و« نمی شود » ، « تحقیر می شوم » ، « طرد می شوم » ، « بد است » ، مسخره و تنبیه می شوم ، طرد می شوم ، مانع خلاقیت خود می شود (امیرحسینی , 1384).
3- موانع احساسی هیجانی خلاقیت :
1- ترس از شکست یا ریسک گریزی.
2- عدم تحمل مسائل مبهم.
3- تمایل به قضاوت در مورد ایده ها ، در مقابل تولید ایده های جدید.
4- ناتوانی در سپردن موضوع به ضمیر ناخودآگاه.
5- نداشتن هیجان ، شور و رقابت پذیری.
6- ضعف خیال پردازی و ناتوانی در تشخیص واقعیت از خیال
7- ترس از ابراز وجود یا قضاوت دیگران واقعاً می تواند جلوی خلاقیت را بگیرد .
8- احساس بیگانگی با مسأله .
9- ابهام یا پریشانی خود خواسته
10- خواسته های حقیر و ناچیز
11- مطابقت : به علت ترس ازمتفاوت بودن با دیگران به وجود می آید و این احساس که فرد درراهی قدم برداشته که کس دیگری درآن مسیر نبوده است . و او تنها چنین اقدامی راکرده است پس شاید کار درستی نکرده است مانع بزرگی در تحقق و ظهور خلاقیت است . افراد برای همخوانی با دیگران سعی می کنند در چارچوبی عمل کنند که دیگران عمل کرده اند و این نمی تواند منجر به ابتکار عمل گردد (میرمیران، 1385).
فرضیه های پژوهش :
فرضیه اصلی: آموزش خلاقیت بر افزایش نگرش کارآفرینانه بیکاران مؤثر است .
فرضیه های فرعی:
1) آموزش خلاقیت بر افزایش رفتار کارآفرینانه مؤثر است.