پایان نامه ارزیابی تاثير عوامل شخصيتي و فردی تأثیرگذار بر خریدهای تفننی و چگونگی ارتباط میان این عوامل

دانلود پایان نامه

2-4- مطالعات استرن

در سال 1962، هاوكينز استرن[1] پيشنهاد كرد كه دامنه‌اي از رفتار خريد وجود دارد كه در يك انتهاي آن خريد كاملاً برنامه‌ريزي شده و در انتهاي ديگر آن خريد كاملاً تفنني قرار دارد. اخيراً هوچ و لوونستین بیان می‌کنند که اصطلاح «خريد تفنني» براي اشاره به محدوده‌ي وسيعي از فرآيندها مورد استفاده قرار گرفته است احتمالاً «بيش از آنكه روشنگرانه باشد، ايجاد ابهام مي‌كند» (Hoch & Lowenstein,1991, 498-507). در همين راستا، بحث زير پيشنهاد مي‌كند كه خريد تفنني سه تظاهر رفتاري متمايز دارد: اتفاقي- ناگهانی[2]، سرمشقي- الگویی[3] و اجباري[4]. به طوري كه در شكل 1 خلاصه شده است، اين رفتارها در پيوستار بزرگ‌تري قرار گرفته‌اند كه نقاط اتكاي آن انتخاب عقلاني در يك انتها و رفتار نامنظم تفنني در انتهاي ديگر هستند. بديهي است كه غالباً موقعيت‌هايي پيش مي‌آيد كه در آن مصرف‌كننده يك برنامه‌ي خريد دارند كه آن را بدون تغيير اجرا مي‌كنند، خصوصاً وقتي كه خريد يك نفره است. بيرون رفتن براي خريد يك خوراك مك‌دونالد[5]، خريدن يك نسخه از مجله‌ي پيپل[6] و يا خريدن بليت كنسرت گروه رولينگ استون[7] نمونه‌هايي از رفتارهايي هستند كه احتمالاً با برنامه‌ريزي كامل انجام مي‌شوند. نوع ديگر خريد مشتمل بر رفتاري است كه هم داراي عناصري از بابرنامه بودن و هم از ناگهاني بودن است، مانند انحراف خريدكنندگان از دستور كار خريدشان به دلايل كاملاً عقلاني، مانند زماني كه كالايي را جايگزين كالايي كه قبلاً در ذهن داشته‌اند مي‌كنند. چنين رفتاري عموماً خريد وابسته[8] و عملي است، كه چندان وجه اشتراكي با رفتار خريد تفنني ندارد.

[1]. Hawkins stern

[2]. Casual

[3]. Prototypic

[4]. Compelling

[5]. Mc donald

[6]. Peaple

[7]. Roolling stone

[8]. Contingent  boying

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *