
عنوان کامل پایان نامه : بررسی رابطه بین سبکهای شناختی و یادگیری خودتنظیمی با دست برتری در دانشجویان
1-7- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش
1-7-1- دست برتری:
تعریف مفهومی: دست برتری به عنوان ترجیح غالب یک دست در اجرای تکالیف عملکردی که با یک دست قابل انجام هستند، تعریف شده است (کاویل و برایدن[1]، 2003).
تعریف عملیاتی: منظور از دست برتری نمره ای است که آزمـودنی در مقیـــاس چاپمن[2] به دست می آورد.
1-7-2- سبک شناختی
تعریف مفهومی: سبــــک های شناختی، باورها، رجحــــانها و رفتارهایی که به وسیله افراد به کار می روند تا به یادگیری آنان در یک موقعیت معین کمک کنند گفته می شود. (هوهن، 1995 به نقل از سیف،1382 ص 171)
تعریف عملیاتی: عبارت است از نمــره ای که فرد در آزمون سبک یادگیری شناختی کلب (1985) کسب می کند. که نمرات هر کدام از سبک های چهارگانه همگرا، واگرا، جذب کننده و انطباق یابنده مطابق جدول برای هر فرد مشخص شده و در نهایت مطابق جدول سبک یادگیری فرد به دست می آید.
1-7-3- یادگیری خود تنظیمی:
تعریف مفهومی:یادگیرنده خود تنظیم کسی است که در امر یادگیری ، از نظر رفتاری، فراشناختی و انگیزشی فعال است. (زیمرمن و مارتینزپوتر[3]، 1988، به نقل ازغلامی، 1383)
فرد خودتنــظیم کسی است که تفکرات، احساسات و اعمالش را بطور نظامند به سمت کسب اهدافش جهت می دهد (شانک و زیمرمن[4]، 1994، به نقل از بوکارتس[5]، 2002)
تعریف عملیاتی: منظور از خودتنظیمی نمره ای است که آزمودنی در مقیاس خود تنظیمی بوفارد[6] (1995) به دست می آورد.
سوالات یا اهداف پایان نامه :
1- آیا بین دانشجویان راست دست و چپ دست در سبک های شناختی تفاوت وجود دارد؟
2- آیا بین دانشجویان راست دست و چپ دست درمیزان خودتنظیمی یادگیری تفاوت وجود دارد؟
3- آیا بین نوع دست برتری و سبک های شناختی رابطه وجود دارد؟
4- آیا بین نوع دست برتری و خود تنظیمی رابطه وجود دارد؟
5- آیا افراد چپ دست به سبک های شناختی واگرا گرایش دارند؟
6- آیا افراد چپ دست به سبک های شناختی همگرا گرایش دارند؟
7- آیا افراد چپ دست به سبک های شناختی جذب کننده گرایش دارند؟
8- آیا افراد چپ دست به سبک های شناختی انطباق کننده گرایش دارند؟