پایان نامه بررسی مقایسه سبك یادگیری مفهوم سازی انتزاعی دانش آموزان عادی و ناتوان یادگیری

دانلود پایان نامه

فصل دوم:

مباني نظري پژوهش

 

در اين فصل ابتدا به بحث در مورد ناتوانی یادگیری و ماهيت و خاستگاه آنها و ارائه ديدگاه­هاي مختلف در ين مورد پرداخته خواهد ­شد، سپس رويکرد­هاي مختلف در مورد سبک­های یادگیری و ویژگی­های شخصیتی از ديدگاه روانشناسان مورد بحث قرارخواهد گرفت. در نهایت به پژوهش­هايي اشاره خواهد شد که ارتباط هر يک از اين متغيرها را با یکدیگر مورد بررسي قرار داده­اند.

2-1- اختلالات یادگیری

اختلال­هاي يادگيري، ‌ابتدا در دهه 1960 به عنوان جديدترين حوزه فرعي در مبحث كودكان استثنايي وارد شده است. با وجود اين، مي­توان آن را بزرگترين حوزه در بين اين گروه از كودكان نيز به حساب آورد. تقريباً نيمي از همه كودكاني كه در برنامه آموزش­هاي ويژه از آنها ثبت نام به عمل مي­آيد، داراي اختلال يادگيري مي­باشند (كرك و گالاگر، ترجمه جواديان،‌ 1380). ‌اصطلاح ناتواني­هاي يادگيري دامنه و سيعي دارد كه مشكلات زير را شامل مي­شود: مشكلات زبان، ‌رياضيات و نوشتن؛ مشكلات بصري و ادراكي، ‌مشكلات دقت[1] يا مشكلات رفتاري. اما دقيقاً چه چيزهايي باعث ناتواني يادگيري مي­شوند بعضي از محققان درحاليكه  تلاش مي­كنند تعريف پزشكي يا خيلي علمي بيابند، ‌توجه خود را بيشتر برشناسايي وجه تمايز نيمرخ­هاي عصب روان­شناختي[2] معطوف كرده­اند (نگاه كنيد به ورد،‌ گلاتينگ و هت[3]، 1999). افراد ديگري مانند محافظه­كاران اجتماعي[4]، اظهار مي­دارند كه اين اصطلاح، ‌براي تعريف فرايندهاي يادگيري دانش­آموزان، ‌نامناسب و ناكافيست، زيرا نمي­تواند همه توانايي­هاي و ناتوانايي­هاي كودك را در يك بافت معتبر لحاظ كرد (نگاه كنيد به اوشيا، اوشيا و آلگوزين[5]، 1998؛ به نقل از گورمن، ترجمه نريماني و نوراني، ‌1381).

[1] . Attention

[2] . Neuiopsychological prfiles

[3] . Word, Glutting & Hatt

[4] . Sociol constru etivists

[5]. Oshea, o, skea Algozzine

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *