پایان نامه تأثير وضعیت روحی – روانی مشتریان بر خریدهای تفننی آنها

دانلود پایان نامه

2-8- خرید تفننی:

رفتار خريد تفنني، خريد تفنني دقيقاً چيست؟ اِسترن در سال 1962 عنوان كرد رفتار خريد برنامه‌ريزي شده يك عمل معقول و منطقي بوده و به زمان زيادي نياز دارد. از طرف ديگر خريد برنامه‌ريزي نشده نيازي به چنين برنامه‌ريزي‌هايي ندارد و خريد تفنني ناميده مي‌شود. محققان عقيده دارند مهمترين تفاوت ميان خريد برنامه‌ريزي شده و خريد تفنني سرعت نسبي در فرآيند تصميم‌گيري براي خريد مي‌باشد. پيرون در سال 1991 ضمن تلاش براي رفع مسائل ناشي از خريد تفنني تعريفي شامل 4 ضابطه از خريد تفنني ارائه داد: او بیان داشت: خريد تفنني بي‌درنگ در واكنش به يك محرك و واكنش شناختي و واكنش احساسي يا هر دو آنها به وجود مي‌آيد. با وجود اينكه آثار و مقالات قبلي در زمينه خريد تفنني آن را پاسخي به عرضه كالاهاي ارزان قيمت تلقي كرده‌اند، اما خريد تفنني يك رفتار فردي محسوب مي‌شود (Harmancioglu et al, 2009,29).

 

2-8-1-  تقسیم‌بندی خرید تفننی

خريد تفنني تحت تأثير عوامل گسترده‌اي از قبيل عوامل اقتصادي، شخصيتی، زمان و حتي عوامل فرهنگي مي‌باشد. اِسترن به سال 1962 چهار نوع خرید تفننی از هم متمایز می­سازد:

1- خريد تفنني محض[1]– اين نوع خريد براي افراد كمي اتفاق مي­افتد، مخصوصاً به اين دليل كه اكثر خانم­هاي خانه­دار تمايل به پس‌انداز و برنامه­ريزي قبلي براي انجام خريدهاي خود هستند و اين ویژگی خانم­هاي خانه‌دار، از آنها خريداران كارآيي (اقتصادي) مي­سازد و باعث از بين بردن خريد تفنني و بدون‌برنامه مي‌شود.

2- خريد تفنني يادآوري­كننده[2]– زماني اتفاق مي­افتد كه خريدار، يك كالا را در فروشگاه مي­بيند و به ياد مي‌آورد كه مقدار آن قلم كالا در منزل رو به كاهش يا تمام شدن است يا در نتيجه به ياد آوردن تبليغات خاصي در مورد آن قلم كالا و به ياد آوردن تصميمي كه قبلاً براي خريد آن كالا گرفته بود، اقدام به خرید می­کند.

[1]. Pure Impulse Buying

[2]. Reminder Impulse Buying

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *