پایان نامه شناسایی تفاوت طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی در بازه زمانی 1991 تا 2011 در میان رشته های مختلف

دانلود پایان نامه

2-1-2- بهره­وری علمی

دانشمندان به لحاظ بهره‌وري علمي با هم تفاوت­هاي بسيار دارند. بر پايه‌ فرضيه «جرقه مقدس[1]»، تفاوت‌هاي دانشمندان در توانايي‌ها و انگيزه‌هاي پژوهش علمي خلاقانه به تفاوت در بهره‌وري آنان مي‌انجامد (كول و كول[2]، ١٩٧٣) . توانمندي‌هاي ذهني پژوهشگر، از آغاز فرايند پژوهش يعني از زمان كشف مسئله، تا آخرين گام‌هاي انتشار آن يعني واكنش به داوران در سرنوشت پژوهش مؤثر است (شاكلي[3]، ١٩٥٧، ص. 286) . با اين حال، از آنجا كه دانشمندان طي فرايندي بلندمدت، سختگيرانه و موشكافانه برگزيده مي‌شوند و مدارج علمي را طي مي‌كنند، انتظار مي‌رود كه به لحاظ ابعاد فعاليت‌هاي علمي كاملا همگن باشند، حال آن كه نتيجه تحقيقات چولگي شديدي را در ميزان توليدات علمي آنان نشان مي‌دهد. بنابراين، اين ناهمگني و نابرابري در روند توليد علم را بايد به عواملي جز عوامل فردي نسبت داد.

فرضيه «مزاياي انباشت شونده[4]» بيان مي‌دارد كه به دليل وجود طیف مختلفی از سازوكارهاي اجتماعي، احتمال دارد كه دانشمندان با بهره‌وری بالا در آينده بهره‌وري به مراتب بيشتري داشته باشند، در حالي كه دانشمنداني كه توليدات علمي بدیع ناچیزی دارند به احتمال بسیار دچار ركود در بهره‌وري شوند (آليسون و استوارت[5]، 1974) . اين پديده‌ در فرايند بازشناخت[6] دانشمندان – از تخصيص اعتبار، تسهيلات و امكانات، اعطاي پاداش و جوايز گرفته تا استناددهي – نيز مشاهده مي‌شود. «اثر ماتيو[7]» نشان مي‌دهد كه همه دانشمندان به ازاي آثار و پژوهش‌هاي مشابه بازشناخت يكساني دريافت نمي­دارند، به طوري كه دانشمندان نامدارتر از بازشناختي به مراتب بالاتر از حد انتظار برخوردار مي‌شوند (مرتون[8]، 19٦8؛ 19٨8).

[1]. Sacred spark

[2]. Cole & Cole

[3]. Shockley

[4]. Accumula­tive advantage

[5].Alison and Stewart

[6].Recognition

[7]. Matthew Effect

[8]. Merton

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *