پایان نامه مقایسه طول حیات علمی پژوهشگران ایرانی در بازه زمانی 1991 تا 2011 در میان رشته های مختلف

دانلود پایان نامه

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه پژوهش

2-1- مبانی نظری پژوهش

2-1-1- مقدمه

با رشد و توسعه همه جانبه دستاوردها و اکتشافات علمی در آغاز قرن بیستم، جهان با توسعه سامانه­های علمی و پژوهشی روبرو شد. اين سامانه‌ها با افزایش شمار پژوهشگران، آزمایشگاه­ها، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه­ها و منابع و مجلات علمی، رو به پیچیدگی هر چه بیشتر نهادند. این سامانه‌ها براي تضمین بقا و رقابت­پذیری خود در میدان­های علمی، نياز به سازوکارهایی برای پایش، ارزیابی و ارتقای عملکرد خود دارند. همچنين، در سطوح خردتر تصمیم­گیری، توزیع امتیازها و پاداش­ها در ميان پژوهشگران (از جمله اعتبارات پژوهشی، ارتقای رتبه، استخدام و جز آن) نیاز به سنجش «بهره­وری علمی[1]» آنان دارد. از این رو، پژوهش پیرامون بهره­وری علمی پژوهشگران انفرادی به منظور کشف ویژگی­ها و الگوهای مختلف تولید ضروری است.

به اين ترتيب‏، از همان آغاز قرن بيستم، جامعه علمي به ضرورت ابداع روش‌ها و شاخص‌هایی برای ارزيابي پژوهشگران به صورت انفرادي و جمعي پي برد (لیسونی، میرس، مونتوبیو[2] و همکاران، 2011) . از آن پس، روش‌ها و مدل‌هاي بسياري براي سنجش بهره‌وري علمي ابداع شده است. هر روش يا مدل با توجه به نقاط قوت و ضعف خاص خود، بخشی از واقعیت را منعکس می­سازد. از این رو، دانش‌پژوهان علم‌سنجي به دنبال ايجاد و توسعه شاخص‌هايي هستند که بتوانند تصویری دقیق­تر و واقع­بینانه­تر از واقعیت پژوهشی را منعکس سازند. در این بخش، تلاش مي‌شود تا مفهوم بهره­وری علمی و متغیرهای به کار رفته در محاسبه آن شرح داده شود و آن­گاه مهم‌ترين مدل‌هاي سنجش بهره‌وري كه توسط لوتكا، پائو، شاكلي و پرايس ارائه شده است معرفي گردد.

[1]. scientific productivity. با عبارت هاي ديگري نظير research productivity (بهره­وری پژوهشی)‌ وresearch performance (عملکرد پژوهشی) نيز ناميده مي‌شود.

[2]. Lissoni, Mairesse, Montobbio

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *