پایان نامه مقایسه میانگین نرخ انتشار پژوهشگران ایرانی در بازه زمانی 1991 تا 2011 در میان رشته های مختلف

دانلود پایان نامه

2-1-3- شاخص‌هاي متداول در محاسبه بهره‌وري علمي

آشكار است كه سنجش بهره­وری علمی همانند ديگر پديده‌هاي كيفي به سادگي ممكن نيست. از اين رو، تلاش دانشمندان و پژوهشگران حوزه علم‌سنجي بر آن بوده است كه با ابداع شاخص‌ها و روش‌هايي كمي ويژگي‌هاي كيفي بهره‌وري علمي را سنجش‌پذير سازند.

بهره­وری علمی را نسبت برونداد پژوهش­های علمی به درونداد آن­ها دانسته­اند (بوناکورسی و دارایو[1]، 2003) . بسته به بافتاری که نتایج ارزیابی در آن به کار گرفته مي‌شود – ارزيابي‌هاي پژوهشي محض يا كاربردي- و اهداف مترتب بر آن، سنجه­های به کار رفته در محاسبه بهره‌وري و در نتیجه تصویری که از آن به دست مي‌آید متفاوت خواهد بود. براي نمونه، سرمايه‌ها و اعتبارات پژوهشي، کمک­های مالی داخلی و خارجی، هزینه­های کل، هزینه هر انتشار، پژوهشگران و انديشه‌هاي پژوهشي آنان، امکانات و دستگاه‌ها، تکنسین­ها و کارکنان بخش اداری و سن موسسه (تاریخ تاسیس موسسه) از مصاديق دروندادهاي پژوهشي به شمار مي‌آيند. تعداد انتشارات به طور كلي و در سطح بین­المللی، انتشارات هر پژوهشگر به طور كلي و در سطح بین­المللی، درصد سرمایه برداشتی از بازار و میانگین ضریب تاثیر را مي‌توان از مصادیق بروندادهای پژوهشی دانست (کیم، ولف وندر، تومبلی[2]، 2011؛ بوناکورسی و دارایو، 2002؛ پرتر و اومباخ[3]، 2001) .

[1]. Bonaccorsi & Daraio

[2]. Kim, Wolf-Wendel, Twombly

[3]. Porter & Umbach

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *