پایان نامه وضعیت وفاداری سازمانی در بین کارکنان و اساتید

دانلود پایان نامه

2- تاريخچه رفتار شهروندی سازمانی[1]

اولين بار واژه‌ی رفتار شهروندی سازمانی بوسيله اورگان و همکارانش در سال ١٩٨٣ به کار گرفته شد،ولی قبل از او افرادی چون «کاتز[2]» و «کاهن[3]» با تمایز قائل شدن بین عملکرد نقش و رفتارهای نو‌آورانه و خودجوش» در دهه هفتاد و هشتاد ميلادی و قبل تر از آن‌ها ، «چستر بارنارد[4]» با بیان مفهوم «تمایل به همکاری» در سال 1938 میلادی، این موضوع را مورد توجه قرار دادند (پودساکوف‌و همکارانش[5] ، 2000، ص 513 ).

برخی از اشکال رفتار شهروندی سازمانی ممکن است به علت تاکیدات بیش از حد به منظور کمک و یاری رساندن به افراد و شغلشان فاصله اندازد یعنی کارکنان از انجام مسئولیت و وظايف اصلی شان باز می‌مانند

اينگونه رفتارها به لحاظ قرار‌دادی لازم نيستند و سازمان‌ها نمی‌توانند کارکنانشان را به خاطر انجام اينگونه رفتارها تنبيه و مجازات کنند .به همين علت رفتار شهروندی سازمانی در قالب روابط مبادلات اجتماعی ظهور پيدا کند.

مکنزی[6] ، وينر و پودساکوف در خلال سال ١٩٩٤ پيشنهاد کردند که برخی از اشکال رفتار شهروندی سازمانی نظير عملکردهای درون نقش ممکن است به جبران پرداخت های مالی منتهی نشوند.

موريس[7] در سال ١٩٩٤ هيجده الی بيست مورد از خصوصيات رفتار شهروندی سازمانی را از طريق تحقيقاتی که صورت گرفته بود مورد بررسی قرار داد و اکثر مطالعه کنندگان آن را به عنوان رفتارهای برون نقش ذاتاً در مبهم بودن مفاهيم شغل و نقش جای دارند .

[1] – Organizational Citizenship Behavior

[2] – katnz

[3] – kahen

[4] – chester barnard

[5] – podsakoff

[6] – Mackenzie

[7] – Morris

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *