ارشد معناشناسی « ألم » در نهج البلاغه بر اساس مدل ایزوتسو

  • 1. 1. انواع رویکرد معناشناسانه به متون دینی. 24
  • 1. زبان شناسی و معناشناسی. 25

زبان. 26

  1. 8. 1. زبان شناسی توصیفی و تاریخی. 26
  2. 8. 1. چیستی معنا شناسی و جایگاه آن در مطالعات زبانی. 27
  3. 8. 1.تعریف علم معنا شناسی. 28
  4. 8. 1. هدف معناشناسی. 29
  5. 8. 1. تاریخچه روش معناشناسی. 30

معنا شناسی مکتب بن. 31

  1. 8. 1. تفاوت معناشناسی با تفسیر قرآن به قرآن. 32

پیش نیازهای معناشناسی. 33

  1. 8. 1. ایزوتسو و معنا‌شناسی در آیات قرآن. 34
  2. 8. 1. نوآوری‌های ایزوتسو. 36
  3. 8. 1. سه اصل کلی در روش معناشناختی ایزوتسو. 37
  4. 8. 1. مراحل دریافت معنای واژگان (با اصلاح روش ایزوتسو) : 38
  5. 1. برخی از اصطلاحات علم معناشناسی. 39
  6. 9. 1. معنا 39
  7. 1. 9. 1. معنای اساسی. 39
  8. 1. 9. 1. معنای نسبی. 40
  9. 1. رابطه همنشینی و جانشینی. 41
  10. 10. 1. فرآیند همنشینی. 41
  11. 10. 1. فرآیند جانشینی. 41
  12. 2. 10. 1. ترادف یا هم‌معنایی. 42
  13. 1. حوزه های معناشناختی. 42
  14. 11. 1. چگونگی تشکیل حوزه معنایی. 43
  15. 1. کلمات کلیدی. 45
  16. 12. 1.کلمه کانونی. 46
  17. 1. معنا شناسی همزمانی(توصیفی) و معنا شناسی زمانگذر(تاریخی) 47
  18. 1. جهان بینی معناشناختی. 49

فصل دوم معناشناسی تاریخی. 51

  1. 2. سطوح معناشناسی تاریخی. 53
  2. 2. معنای لغوی واژه ألم 55
  3. 2. 2.معادل معنایی ألم در زبان انگلیسی. 56
  4. 2.معنای اصطلاحی ألم 57
  5. 2. معناشناسی تاریخی ألم در دوران جاهلی(پیش از نهج البلاغه) 58
  6. 4. 2. بررسی و شناخت جاهلیت.. 58
  7. 4. 2. معنای واژه جاهلیت.. 59

نمودار 2ـ5ـ2 ویژگی های عصر جاهلیت در نهج البلاغه 62

  1. 4. 2. واژه ألم در شعر جاهلی. 63
  2. 4. 2. وجوه معنایی واژه ألم در عصر جاهلی. 64
  3. 4. 4. 2. درد جسمی. 64
  4. 4. 4. 2. ألم و وجع. 65
  5. 4. 4. 2. درد گرسنگی. 65
  6. 4. 4. 2.همنشینی واژه ألم با سوء. 66
  7. 2. معناشناسی تاریخی ألم در دوران بعثت پیامبر(نزول قرآن) 67

واژگان قرآن. 68

  1. 5. 2. ألم و مشتقات آن در قرآن. 69
  2. 5. 2.حوزه معنایی واژه ألم در قرآن. 72
  3. 2. 5. 2. عقاب.. 72
  4. 2. 5. 2. ظلم 72
  5. 2. 5. 2. رجاء. 73
  6. 2. 5. 2. اعتداء. 74
  7. 2. 5. 2. کذب.. 74
  8. 2. 5. 2. نفاق. 75
  9. 2. 5. 2. عبادت.. 75
  10. 2. 5. 2. استکبار. 76
  11. 2. 5. 2. کفر. 77
  12. 2. 5. 2. فحش.. 78
  13. 2. واژگان متقابل با ألم در قرآن. 79
  14. 6. 2. ایمان به آخرت.. 79
  15. 6. 2.جهاد 80
  16. 2. معناشناسی تاریخی ألم در دوران امامان معصوم 82

ألم در روایات.. 82

  1. 2.نتیجه گیری. 89

فصل سوم مفاهیم جانشین. 90

  1. 3.معناشناسی توصیفی. 91

حوزه معنایی ترادفی. 92

  1. 1. 3. ساختمان معنایی ألم در نهج البلاغه 93
  2. 1. 3. ألم و مشتقات آن در نهج البلاغه 95
  3. 3. مفاهیم جانشین ألم در نهج البلاغه 96
  4. 2. 3. داء. 96
  5. 2. 3. وجع. 100
  6. 2. 3. أسی. 104
  7. 2. 3. بلاء. 104
  8. 2. 3.عناء. 107
  9. 2. 3. مرض… 109
  10. 2. 3. همّ 110
  11. 2. 3. فجعه 111
  12. 2. 3. مشقة 112
  13. 2. 3. تعب.. 114
  14. 2. 3. فناء. 115
  15. 2. 3. مؤونة 115
  16. 2. 3.حزن. 116
  17. 2. 3. وَحوحه 118
  18. 2. 3. نصب.. 119
  19. 2. 3. وصب.. 120
  20. یک مطلب دیگر :
  21. پایان نامه با کلید واژه های اطلاع رسانی، نیروی انسانی، تغییر سازمانی
  22. 2. 3. محنة 121
  23. 2. 3. شدة 122
  24. 2. 3.ملامت.. 124
  25. 2. 3. كِظَّة 126
  26. 2. 3. مصیبة 127
  27. 2. 3. جشوبة 129
  28. 2. 3.کدح. 130

فصل چهارم مفاهیم همنشین. 132

  1. 4.بررسی واژه‌های همنشین با ألم در نهج البلاغه 134
  2. 1. 4. دنیا 134
  3. 1. 4. قضای الهی. 137
  4. 1. 4. موت.. 138
  5. 1. 4. حکمت.. 140
  6. 1. 4. نفاق. 141
  7. 1. 4. باطل. 141
  8. 1. 4. صبر. 142
  9. 1. 4. قذی. 146
  10. 1. 4. طاعة 147
  11. 1. 4. قلب.. 148
  12. 1. 4. جهل. 150
  13. 1. 4. حسد 151
  14. 1. 4. شکوه 153
  15. 1. 4. جسم 154
  16. 1. 4. ظلم 156
  17. 1. 4. سقم 156
  18. 1. 4. ابتلاء. 158
  19. 1. 4. فقر. 160
  20. 1. 4. جهاد 161
  21. 1. 4. بصر. 163

فصل پنجم مفاهیم متقابل. 166

  1. 5. نسبت تقابل. 167

تباین معنایی. 169

  1. 1. 5. انس.. 170
  2. 1. 5.نبوت (پیامبراسلام) 171
  3. 1. 5. تقوا 173
  4. 1. 5. قرآن. 176
  5. 1. 5. زهد 178
  6. 1. 5.صدقه 180
  7. 1. 5. دواء. 181
  8. 1. 5. بلول. 183
  9. 1. 5. شفاء. 184
  10. 1. 5. سلامة 186
  11. 1. 5. فرح. 187
  12. 1. 5. فاکهه 189
  13. 1. 5. لذة 190
  14. 1. 5. جذل. 191
  15. 1. 5. رجاء. 192

نتایج و پیشنهادات.. 195

نتیجه‌گیری. 196

پیشنهادات.. 198

منابع و مآخذ 199

 

 

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*