
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه. ۱۳
۱-۱: مساله اصلی تحقیق ۱۴
۱-۲: تشریح و بیان موضوع ۱۴
۱-۳: ضرورت انجام تحقیق ۱۹
۱-۴: سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته. ۱۹
۱-۵: سئوالات تحقیق ۲۲
۱-۶: اهداف اساسی از انجام تحقیق ۲۲
۱-۷: مدل مفهومی تحقیق ۲۲
۱-۸: نتایج حاصل از تحقیق ۲۳
۱-۹: روش انجام پژوهش ۲۳
۱-۹-۱: روش تحقیق ۲۳
۱-۹-۲: روش های گردآوری اطلاعات. ۲۳
۱-۹-۳: قلمرو تحقیق ۲۳
۱-۹-۴: جامعه آماری. ۲۴
۱-۹-۵: روش نمونه گیری. ۲۴
۱-۹-۶: روش مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات. ۲۴
۱-۱۰: حداکثر زمان مورد نیاز برای انجام تحقیق ۲۴
۱-۱۱: تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی ۲۴
فصل دوم: ادبیات تحقیق
مقدمه. ۲۷
۲-۱: شایستگی های رهبری. ۲۷
۲-۱-۱: مکتب شایستگی رهبری. ۳۰
۲-۱-۲: انواع شایستگی ها ۳۲
۲-۱-۳: تئوری شایستگی رهبری. ۳۳
۲-۱-۴: انواع مدل های شایستگی و قابلیت های مدیران ۳۷
۲-۱-۵: مدل شایستگی ۴۲
۲-۲: برنامه جانشین پروری. ۵۳
۲-۳: شایستگی های رهبری و برنامه ریزی جانشین پروری. ۶۳
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه. ۷۱
۳-۱: روش تحقیق کیفی ۷۱
۳-۱-۱: تئوری مفهوم سازی بنیادین ۷۲
الف- شباهت ها ۷۵
ب-تفاوت ها ۷۶
۳-۲: روش های جمع آوری اطلاعات. ۷۶
۳-۲-۱: مصاحبه پژوهش کیفی ۷۷
۳-۲-۱-۱: مراحل فرایند مصاحبه. ۷۹
۳-۲-۱-۲: سوالات مصاحبه. ۸۰
۳-۲-۱-۳: محاسن و معایب شیوه مصاحبه پژوهش کیفی ۸۱
۳-۳: روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات پژوهش ۸۲
۳-۳-۱: پایایی مصاحبه. ۸۲
۳-۳-۱-۱: محاسبه پایایی بازآزمون ۸۲
۳-۳-۲: اعتبار (روایی) مصاحبه. ۸۴
۳-۴: جامعه و نمونه آماری. ۸۴
۳-۴-۱: جامعه آماری. ۸۴
۳-۴-۲: نمونه آماری و روش نمونه گیری. ۸۴
۳-۴-۲-۱: حجم نمونه. ۸۴
۳-۴-۲-۲: روش نمونه گیری. ۸۴
۳-۵: روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. ۸۵
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
مقدمه. ۹۰
۴-۱: تعریف شایستگیهای رهبری از دیدگاه مدیران شرکت پالایش گاز پارسیان ۹۰
۴-۲: تعیین شایستگیهای رهبری موجود و مطلوب در شرکت پالایش گاز پارسیان ۹۲
۴-۲-۱: مقوله ها و مفاهیم بدست آمده برای شناسایی شایستگیهای رهبری موجود. ۹۲
۴-۲-۱-۱: مقوله مربوط به دانش ۹۲
۴-۲-۱-۲: مقوله مربوط به مهارتها ۹۸
۴-۲-۱-۳: مقوله مربوط به قابلیتها ۱۰۹
۴-۲-۲: مقولهها و مفاهیم بدست آمده برای شناسایی شایستگیهای رهبری مطلوب. ۱۱۷
۴-۲-۲-۱: مقوله مربوط به دانش ۱۱۷
۴-۲-۲-۲: مقوله مربوط به مهارتها ۱۲۱
۴-۲-۲-۳: مقوله مربوط به قابلیتها ۱۲۸
۴-۳: تعیین شایستگیهای رهبری مورد نیاز برای ایجاد برنامه جانشینپروری در شرکت پالایش گاز پارسیان ۱۳۲
۴-۳-۱: مقولهها و مفاهیم بدست آمده بنظور شناسایی شایستگیهای رهبری مورد نیاز برای ایجاد برنامه جانشینپروری. ۱۳۲
۴-۴: پیوند شایستگیهای رهبری و برنامه جانشینپروری بر اساس یافته های تحقیق ۱۴۰
جمع بندی. ۱۴۵
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه. ۱۴۷
۵-۱: نتیجه گیری. ۱۴۷
۵-۱-۱: نقشه مقولههای حاصل از تحقیق کنونی ۱۴۷
۵-۲: پیشنهادات بر اساس یافته های تحقیق ۱۵۴
۵-۳: محدودیت های تحقیق ۱۵۶
۵-۴: پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ۱۵۷
منابع فارسی ۱۵۸
منابع انگلیسی ۱۶۱
پیوست ها ۱۶۶
پیوست ۱: معرفی شرکت پالایش گاز پارسیان ۱۶۷
پیوست ۲: سئوالات مصاحبه نیمه ساختار یافته. ۱۶۹
پیوست ۳: نمونه ای از برگه های یادداشت برداری اطلاعات مصاحبه. ۱۷۰
پیوست ۴: متن معرفی شایستگی رهبری در ایجاد برنامه جانشینپروری برای مصاحبه شوندگان.۱۷۱
فهرست نمودارها، اشکال و جداول
عنوان صفحه
نمودار ۲-۱) مراحل مدل شایستگی .۳۱
شکل ۱-۱) مدل مفهومی تحقیق .۱۰
شکل ۲-۱) چرخه شایستگیهای رهبری .۲۳
شکل ۳-۱) مسیر تکامل تئوری در روش تحقیق مبتنی بر تئوری مفهومسازی بنیادین ۶۲
شکل ۳-۲) فرایند روش تحقیق مبتنی بر تئوری مفهومسازی بنیادین ۶۳
شکل ۵-۱) نقشه کلی مقولههای شایستگی رهبری موجود .۱۳۶
شکل ۵-۲) نقشه کلی مقولههای شایستگی رهبری مطلوب ۱۳۷
شکل ۳-۵) نقشه کلی مفاهیم شایستگیهای رهبری مورد نیاز برای ایجاد برنامه جانشینپروری۱۳۹
شکل ۴-۵) الگوی چهار وجهی تحقیق۱۴۰
جدول ۲-۱) قابلیتهای عملکرد بالا .۲۶
جدول ۲-۲) شایستگیهای مدیریتی ۲۶
جدول ۳-۱) کُدگذاری مصاحبههای پیش آزمون۷۱
جدول ۱-۴) دستههای مفهومی تشکیلدهنده مقوله مربوط به دانش برای شایستگی رهبری موجود۸۰
جدول ۲-۴) دستههای مفهومی تشکیلدهنده مقوله مربوط به مهارت برای شایستگی رهبری موجود۸۶
جدول ۳-۴) دستههای مفهومی تشکیلدهنده مقوله مربوط به قابلیت برای شایستگی رهبری موجود.۹۷
جدول ۴-۴) دستههای مفهومی تشکیلدهنده مقوله مربوط به دانش برای شایستگی رهبری مطلوب.۱۰۵
جدول ۵-۴) دستههای مفهومی تشکیلدهنده مقوله مربوط به دانش برای شایستگی رهبری مطلوب.۱۰۹
جدول ۶-۴) دستههای مفهومی تشکیلدهنده مقوله مربوط به دانش برای شایستگی رهبری مطلوب.۱۱۶
جدول ۷-۴) دستههای مفهومی برای شناسایی شایستگیهای رهبری مورد نیاز برای برنامه جانشین پروری۱۲۰
مقدمه
در تمامی سازمانها مهمترین رکنی که در رسیدن به اهداف سازمانی تاثیر گذار میباشد «مدیریت» است. مدیر به عنوان نماینده رسمی سازمان به منظور ایجاد هماهنگی و افزایش اثربخشی در راس آن قرار می گیرد و موفقیت سازمان در تحقق اهداف، در گرو چگونگی اعمال مدیریتی اوست. هرسی و بلانچارد اظهار می دارند که سازمان موفق مشخصهای دارد که به وسیله آن از سازمان ناموفق شناخته می شود و آن چیزی نیست جز «مدیریت و رهبری پویا و اثربخش». چنانچه در راس سازمانها، مدیرانی کارآمد، شایسته، ماهر، با تجربه و کاملا آگاه به اصول و فنون مدیریت قرار گیرند، موفقیت سازمان در رسیدن به اهداف سازمانی تضمین خواهد شد (مظفری و همکاران، ۱۳۸۱، ۹۳). از طرفی، پیتر دراکر در مورد ویژگیهای مدیریتی عصر حاضر میگوید: «دیگر، داشتن تحصیلات به خودی خود مفهومی ندارد، حتی داشتن تحصیلات عالیه در رشته مدیریت. من فکر میکنم جستجو برای یک معیار مشخص عینی را بایستی کنار گذاشت و به چیزی که من آن را شایستگیهای فردی مینامم پرداخت» (ناصحی فر و همکاران، ۱۳۸۹، ۴).
بسیاری از سازمانها از مدلها و الگوهای شایستگی به منظور شناسایی مهارتها، دانش، ویژگیهای فردی اساسی مورد نیاز برای عملکرد موفقیت آمیز در شغل و اطمینان از تمرکز نظامهای منابع انسانی بر توسعه نیروی انسانی استفاده نموده اند. تغییرات بنیادی در فعالیتها، رویه ها و کسب و کار مدیریت منابع انسانی در طول دهههای گذشته، سبب شده اند که موضوع قابلیتهای منابع انسانی مورد توجه سازمانهای پیشرو قرار گیرد. رویکرد شایستگی رویکرد جدیدی نیست. رومیهای قدیم، شکلی از شایستگی را در تلاش برای ارائه ویژگیهای یک «سرباز خوب رومی» بکار بردند. معرفی رویگردهای مبتنی بر شایستگی در محیط سازمان، از حدود سال ۱۹۷۰ شروع شده و از آن زمان به بعد، توسعه و کاربرد سریعی داشته است (انصاری رنانی و تونکه نژاد، ۱۳۸۸، ۲۷).
همچنین توسعه رهبری اندیشه و تفکری است که بواسطه آموزش در مهارتها و تواناییهای فردی رخ میدهد. بنابراین، رهبری به عنوان یک فعل و انفعال پیچیده بین رهبر برگزیده شده و محیط سازمانی و اجتماعی نشان دادهشده است. فرض اساسی این است که رهبری اثربخش بواسطه توسعه فردی رهبران، و اینکه رهبری می تواند مضاف بر سازمانها اثربخشی اجتماعی و عملیاتی را بهبود بخشد رخ میدهد. کانگر و فالمر[۱] (۲۰۰۳) معتقدند که جانشینپروری و توسعه رهبری دو روی یک سکه هستند و باید یکپارچه باشند بطوریکه هم به نیازهای سازمان و هم به مهارتهای مورد نیاز توجه شود (Spendlove, 2007: 409).
۱-۱: مساله اصلی تحقیق
پالایشگاه گاز پارسیان با ظرفیت اسمی تولید ۸۲ میلیون متر مکعب در روز گاز طبیعی، سومین پالایشگاه گاز کشور است و تامین ۱۷ درصد از گاز مصرفی و ۵/۱۰ درصد از سبد انرژی کشور را بر عهده دارد که می تواند نقش بسیار عمدهای در توسعه و بالندگی کشور ایفا نماید، که در این راستا نقش منابع انسانی حائز اهمیت فراوانی است. شناسایی و توسعه مهارتها و شایستگیهای رهبری، شناسایی افراد مستعد برای قبول مسئولیتهای بالاتر و سپس تجهیز و تواناسازی آنها با برنامه های آموزشی و تربیتی و آگاه ساختن آنها از آخرین دستاوردهای علمی و فنون و مهارتهای مدیریت مورد تاکید بسیاری قرار گرفته است و از آنجا که در رقابت جهانی امروز سازمانهایی امکان بقاء و استمرار فعالیت دارند که برای آینده خود برنامه ریزیهای لازم را انجام داده باشند، موضوع “شناسایی و تربیت مدیران آینده” از اهمیت فوقالعادهای برخوردار میگردد که از مهمترین راهکارهای توسعه و بقای سازمانها میباشد. لذا، شرکت پالایش گاز پارسیان نیز در حال حاضر با داشتن نیروهای متخصص جوان و باتجربه در کنار هم (۱۰۱ نفر با تجربه ۸ سال و ۶۰ نفر با تجربه بالاتر از ۱۸ سال) و با توجه به استراتژی شرکت، نیازمند شناسایی و توسعه رهبران آینده و ایجاد برنامهای بلندمدت برای حفظ این استعدادهاست. در تحقیق حاضر در پی این هستیم که شایستگیها و قابلیتهای رهبری را در شرکت گاز پارسیان شناسایی و تدوین کنیم و پیوندی را بین شایستگیهای رهبری و برنامه جانشینپروری برقرار نماییم.
۱-۲: تشریح و بیان موضوع
رهبری
رهبری[۲] از لحاظ لغوی یعنی رهیابی، رهگشایی و راهنمایی انسانها (متشکل در گروه ها، قشرها، یا جوامع بشری به طور کلی) و پیشگامی به سوی اهداف خاص که در عمل از طریق نفوذ در دیگران و تغییر رفتار آنها در جهت مورد نظر امکان پذیر است (سید جوادین، ۱۳۸۳: ۳۰۹).
به لحاظ تاریخی، رهبری در مورد شیوه های فراگیر مدیریتی از قبیل کنترل، برنامه ریزی، و پیش بینیپذیری بود. تعریف آنچه که مدیران در آینده باید شبیه آن باشند، همتراز کردن افراد با چشم انداز، و برانگیختن افراد بمنظور تبدیل چشمانداز به واقعیت در حالیکه بر موانع غلبه می کنند، درست همانگونه که امروز مهم است به همان خوبی در گذشته نیز انجام شده است (Amendola, 2008: 22).
رهبران مهمترین نقش را در تنظیم استراتژیهای معطوف به آینده دارا میباشند و وظیفه آنها تنظیم حرکت سازمان است. رهبران نیروهای برانگیزاننده هستند که در
مطلب دیگر :
تبیین و تعریف استراتژیهای سازمان نقش اساسی را ایفا می کنند و روی عملکرد سازمان تاثیر دارند. رهبران باید به این موضوع توجه داشته باشند که ممکن است عملکرد خوب به سکون منجر شود و عملکرد ضعیف برانگیزاننده تغییر در سازمان باشد. از اینرو، عملکرد بالای افراد در گرو انتظارات رهبر است، چرا که انتظارات بالا، عملکرد بالا را بدنبال دارد و این بصورت چرخه اثربخش ادامه مییابد. پس رهبر باید انگیزه ایجاد انگیزه در افراد را داشته باشد (قلیپور، ۱۳۷۷: ۱۲).
در حالی که رهبری در گذشته نوایی آمرانه داشته، “دنهارت” معتقد است که در آینده، رهبری توسط یک گروه انجام خواهد شد و همه «می توانند و به راستی باید درگیر آن باشند». رهبران سنتی کسانی بودند که ایدههای خوب درباره هدایت گروه داشتند، تصمیم میگرفتند و هدفگذاری میکردند و نفوذ و قدرت کنترل خویش را برای نیل به اهداف مذکور به کار میگرفتند. معمولاً فضای سیاسی سازمان پر از چنین رهبرانی است که به جای نیرو بخشیدن به افراد درصد اعمال کنترل بر آنانند؛ در حالی که رهبران عصر نوین کسانی خواهند بود که به گروه یا سازمان کمک می کنند که نیازها و تواناییهای بالقوه خویش را دریابند، بصیرتهای گروه را جمع بسته و تلفیق نمایند و به مثابه یک ماشه یا محرک برای گروه عمل نمایند. در این صورت رهبر دیگر فقط رئیس یا مدیر نیست، زیرا هر کسی ممکن است رهبر باشد (قلیپور و همکاران، ۱۳۸۸: ۱۰۶).
شایستگیهای رهبری
واژه شایستگی اولین بار در سال ۱۹۷۳ و در مقالهای توسط مککللند وارد ادبیات مدیریت و چندی بعد از دنیای آکادمیک وارد دنیای سازمانها و کسبوکار شد (ابوالعلایی و غفاری، ۱۳۸۵: ۳۵). مک کللند توجهاش را بطور فزایندهای به استفاده گسترده از آزمونهای هوش و شایستگی[۳] معطوف کرد. او پیشنهاد می کند که شایستگیها- اقدامات مربوط به دانش، مهارت، قابلیتها، و ویژگیها و/یا محرکها بستگی دارد- باید به عنوان یک رهیافت بسیار مفید در اندازه گیری شایستگیها و استعدادها مورد پذیرش قرار گیرد. اگر چه شایستگیها از آن زمان تا کنون بکار گرفته شده است اما شهرتشان بطور قابل ملاحظهای تا حدی در پاسخ به تسریع آهنگ تغییر که بیشتر سازمانها با آن مواجه بودند در ایالات متحده در اوایل دهه ۱۹۹۰ بدست آمد (Garman and Johnson, 2006: 13).
شایستگی و قابلیتها را مجموعه تواناییها و ظرفیتهای معرفی کردهاند که دارنده آن را قادر میسازد در چارچوب محدودیتهای درون سازمانی و برون سازمانی، در ایفای نقش و وظایف کاری خود عملکردی مطلوب داشته و علاوه بر این تضمینکننده موفقیت سازمانی نیز باشد. سازمان ملل متحد در سندی که برای معرفی قابلیتهای مدیریتی خود منتشر کرده است قابلیت و شایستگی را به این ترتیب تعریف می کند:
“ترکیبی از مهارتها، ویژگیهای شخصی و شخصیتی و رفتارهایی که مستقیما با عملکرد موفق در یک شغل خاص مرتبط هستند” (ابوالعلایی و غفاری، ۱۳۸۵: ۳۴).
گاگن هایمر[۴] (۱۹۹۸) شایستگیهایی را پیشنهاد می کند که با واژههای بسیاری در جهان کار تعریف شده اند. بسیاری از تعاریف مربوط به کار هستند، از قبیل وظایف، پیامدها، و خروجی. تعاریف دیگر شایستگیهای را حول کارهایی که افراد انجام می دهند تعریف کردهاند: دانش، مهارتها، نگرشها، ارزشها، تمایلات، و تعهد. در حال حاضر مفهومی از شایستگی وجود دارد که ترکیبی از هر دو این ایدههاست، که به عنوان مجموعه صفات مورد بررسی قرار میگیرد. مجموعه صفات معانی گستردهتری را در اصطلاحات و مفاهیم شایستگی از قبیل رهبری، حل مسئله، و تصمیم گیری در بر میگیرد.
پس از چندین سال مشاهده، بنیس[۵] (۱۹۹۳) چهار شایستگی را که تا حدی در هر رهبری وجود دارد شناسایی کرد که عبارتند از (۱) مدیریت توجه[۶]: از طریق مجموعه ای از مفاهیم یا چشمانداز، نه در مفهوم عرفانی بلکه به لحاظ پیامد، هدف، یا جهت؛ (۲) مدیریت معنیدار[۷]: بمنظور ساختن رویاهایی که در دیگران و در همتراز کردن افراد با آنها ظاهر میشود، رهبران باید با چشماندازشان ارتباط برقرار کنند. ارتباط و همترازی کار با هم. هدف صرفاً تشریح یا وضوح نیست بلکه ایجاد معنیداری است؛ (۳) مدیریت اعتماد[۸]: تعیینکننده اصلی اعتماد اعتبار و قابلیت اطمینان است، آنچه که ما ثبات مینامیم؛ و (۴) مدیریت خود[۹]: آگاهی از مهارتها و توسعه آنها بطور اثربخش (Johnson, 2009: 36; Bennis, 2010: 24).
در یک بررسی از رهبران بخش صنعت، چونگ هررا و دیگران (۲۰۰۳) هشت نوع از شایستگیهای رهبری را شناسایی کردند: ۱. خود مدیریتی[۱۰] که اخلاق و صداقت، مدیریت زمان، انعطافپذیری و سازگاری و ابعاد توسعه خود را شامل میشود؛ ۲. موقعیتیابی استراتژیک[۱۱] که آگاهی از نیازها، تعهد به کیفیت، مدیریت ذینغعان، و توجه به جامعه را در بر میگیرد؛ ۳. پیاده سازی یا اجرا[۱۲] که ابعاد برنامه ریزی، هدایت دیگران و مهندسی مجدد را شامل میشود؛ ۴. تفکر انتقادی[۱۳] که جهت گیریهای استراتژیک، تصمیم گیری، تجزیهوتحلیل، و ریسکپذیری و ابعاد نوآوری را شامل میشود؛ ۵. ارتباطات[۱۴] که شامل تسهیل ارتباطات شفاف، گوش دادن فعال و ارتباطات نوشتاری میشود؛ ۶. میانفردی[۱۵] که شامل ابعاد ایجاد شبکه و مدیریت تعارض میباشد؛ ۷. رهبری[۱۶] که ابعاد جهتگیری کار تیمی، تقویت انگیزه، شکیبایی، پذیرش تغییر و تطابق رهبری را در بر میگیرد؛ و ۸. دانش و آگاهی از بخش صنعت[۱۷] است که ابعاد تخصصی کسب وکار و صنعت را در بر میگیرد(Asree and Zain, 2010: 7).
برنامه جانشین پروری
یکی از عواملی که نقشی راهبردی در رسیدن سازمانها به اهداف از پیش تعیین شده آنها دارد، منابع انسانی کارآمد، متخصص و با انگیزه در مشاغل و پستهای مختلف میباشد. از طرفی، به نظر میرسد که خروج نیروها از سطوح گوناگون سازمانی به دلائل مختلفی مانند استعفا، بازنشستگی، ارتقای شغلی یا حتی فوت امری اجتنابناپذیر است. بوجود آمدن خلاء و ترک خدمت نیروها در مشاغل سازمان، به ویژه در مشاغل کلیدی مانند مشاغل مدیریتی و حساس میتواند در روند حرکت یک سازمان اخلال جدی ایجاد نماید. از اینرو، بسیاری از سازمانها برای جلوگیری از ایجاد اخلال در روند پیشرفت خود، برنامههایی را جهت تأمین نیروهای شایسته برای مشاغل مختلف از داخل سازمان به کار میگیرند. برنامه جانشینپروری، یکی از این برنامهها برای تأمین نیروهای زبده برای مشاغل کلیدی سازمان در مواقع لزوم میباشد.
جانشینپروری فرایندی است که طی آن کارمندان مناسب برای تصدی پستهای مدیریتی رده بالا و کلیدی یک سازمان، از میان افراد واجد شرایط و با استعداد انتخاب میشوند. مشاغل کلیدی در واقع آن دسته از مشاغل هستند که پیدا کردن نیرو برای آنها به دشواری انجام میشود، به ندرت وابسته به افراد میباشند و برای تضمین آینده سازمان از اهمیت بالایی برخوردارند. به طور ساده میتوان این فرایند را در چند مرحله توضیح داد. به عنوان قدم اول این فرایند، بر اساس برنامهریزیهای انجام گرفته، دید کلی از نیاز سازمان به مدیران بدست میآید. سپس، بررسی میشود که کدامیک از کارمندان ممکن است بهتر از سایرین، در صورت خالی شدن یکی از مشاغل کلیدی سازمان، در آن موفقیت بیشتری داشته باشند. در نهایت، برنامهریزی برای اینکه این جانشینان بالقوه قابلیتها و ویژگیهای مورد نیاز برای دستیابی به اهداف سازمان را کسب نمایند انجام میگیرد (حسین نژاد، ۱۳۸۷: ۱۶).
نقش مدیران منابع انسانی این است که این تضمین را ایجاد کنند که برنامه ریزی جانشینپروری مدیران آینده سازمانها را با آمادگیهای لازم و ضروری بمنظور اینکه بتوانند بطور موفقی پستهای خالی را با ظرفیتشان پر کنند پرورش میدهد. این به معنی داشتن یک سیستم ارزیابی عملکرد اثربخش، برنامه های توسعه و آموزشهای مبتنی بر نیاز و فرهنگ سازمان است که رشد و ارتقاء افراد از درون را میپروراند (Stone, 2008: 58).
برنامه های استعدادیابی و جانشینپروری مدیران در شرکتهای موفق جهان، آن گونه که پیتر دراکر اشاره کرده است، بر ۴ اصل استوار است که عبارتند از:
- مدیران متولد نمی شوند بلکه باید آنها را تربیت کرد و پرورش داد.
- در فرایند پرورش مدیران باید تاکید اصلی را بر مهارتها و قابلیتهای مورد نیاز در دنیای کسبوکار آینده سازمان ها قرار داد.
- استعدادیابی و جانشین پروری نیاز به برنامه منظم و سیستماتیک دارد.
- مدیران ارشد سازمان باید متولّی، حامی و مشتری اصلی این برنامه ها باشند (ابوالعلایی و غفاری، ۱۳۸۵: ۱۰).
در برنامه های استعدادیابی و جانشینپروری، کارکنان سازمان بر اساس قابلیتهایشان به ۴ گروه تقسیم می شوند:
- کسانی که ظرفیت ارتقاء و رشد دارند و بصورت بالقوه می توانند مسئولیتهای بالاتری را بپذیرند. برای این افراد باید فرصتهای شغلی بالاتر و مسئولیتهای مهم تر و حساستری در سطوح بالاتر سازمان ایجاد کرد و اختصاص داد.
- کسانی که ظرفیت ارتقاء ندارند اما میتوانند در سطح فعلی، مسئولیتهای بیشتری بپذیرند و برای این افراد نیز باید مشاغل و مسئولیتهای غنیتر، اما در سطح فعلی فراهم نمود.
- کسانی که شغل فعلی را خوب انجام می دهند اما به حداکثر بهرهوری خود رسیده اند. این افراد را باید به عنوان معلم و مربی به کار گرفت تا مهارتها و تجارب خود را به شاغلین جدید همین شغل انتقال دهند.
- کسانی که شغل فعلی را بخوبی و در حد انتظارات و استانداردها انجام نمیدهند. این افراد را باید حمایت کرد تا در شغل فعلی کارآتر و کارآمدتر شوند.
برنامه های مدیریت استعداد[۱۸] و جانشینپروری مربوط به گروه اول است.
به طور کلی مزایای اصلی برنامهریزی جانشینپروری در این است که برنامهریزی اثربخش منابع انسانی را تسهیل میکنند و با بهره گرفتن از آنها، افراد مناسب از داخل سازمان در مشاغل مناسب در زمان مناسب برای رسیدن به اهداف کسب وکار قرار میگیرند. جوهره یک برنامه جانشینپروری شناسایی، آموزش و توسعه افرادی است که بتوانند با داشتن دانش و مهارتهای لازم، مشاغل کلیدی را تصاحب نمایند (حسین نژاد، ۱۳۸۷: ۱۶).
Leave a Reply