
1-5- اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………….. 12
1-5-1- هدف کلی…………………………………………………………………………………………………………………………12
1-5-2- اهداف جزئی…………………………………………………………………………………………………………………… 12
1-6- فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. 12
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها…………………………………………………………………………………… 13
1-7-1- تعریف مفهومی صفات شخصیت……………………………………………………………………………………. 13
1-7-2- تعریف عملیاتی صفات شخصیت……………………………………………………………………………………..13
1-7-3- تعریف مفهومی سبک های دلبستگی……………………………………………………………………………. 13
1-7-4- تعریف عملیاتی سبک های دلبستگی……………………………………………………………………………. 13
1-7-5- تعریف مفهومی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان……………………………………………………… 14
1-7-6- تعریف عملیاتی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان……………………………………………………… 14
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….. 16
2-2- پیشینه نظری……………………………………………………………………………………………………………………… 16
2-2-1- تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………………………………………. 16
2-2-1-1- مبانی هیجان……………………………………………………………………………………………………………… 16
2-2-1-2- تعاریف هیجان و نظریات مرتبط با آن………………………………………………………………………. 17
2-2-1-3- ابعاد هیجان……………………………………………………………………………………………………………….. 18
2-2-1-4- تعاریف مختلف تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………… 19
2-2-1-5- انواع روش های تنظیم هیجان………………………………………………………………………………….. 20
2-2-1-6- فرآیندهای مؤثر در تنظیم هیجانات…………………………………………………………………………. 22
2-2-1-7- انواع استراتژی های هیجان از نظر گارنفسکی و همکاران………………………………………… 28
2-2-1-8- انواع استراتژی های تنظیم هیجان از نظر سایر نظریه پردازان………………………………… 30
2-2-1-9- نظریه های تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………………. 34
2-2-1- 10- تنظیم هیجان و تمایز آن با سبک های مقابله……………………………………………………….35
2-2- 11-1- پیامد تنظیم مؤفق هیجانات………………………………………………………………………………….. 36
2-2-12-2- پیامد تنظیم نامؤفق هیجانات…………………………………………………………………………………. 37
2-2-12- شخصیت………………………………………………………………………………………………………………………. 39
2-2- 12-1- تعریف شخصیت…………………………………………………………………………………………………….. 39
2-2-12-2- عوامل تعیین کننده شخصیت………………………………………………………………………………… 41
2-2-12- 3- رویکردهای اصلی شخصیت……………………………………………………………………………………..42
2-2-12-3-1- رویکرد روان تحلیل گری……………………………………………………………………………………..42
2-2-12-3-2- رویکرد رفتار گرایی…………………………………………………………………………………………….. 44
2-2-12-3-3- رویکرد شناختی………………………………………………………………………………………………….. 44
2-2-12-3-4- رویکرد انسان گرایی……………………………………………………………………………………………..45
2-2-12-3-5- رویکرد صفات……………………………………………………………………………………………………….45
2-2-12-4- نظریه های شخصیت………………………………………………………………………………………………. 46
2-2-12-4-1- نظریه بقراط………………………………………………………………………………………………………… 46
2-2-12-4-2- نظریه آلپورت……………………………………………………………………………………………………… 46
2-2-12-4-3- نظریه کتل………………………………………………………………………………………………………….. 48
2-2-12-4-4- نظریه آیزنک……………………………………………………………………………………………………….. 49
2-2-12-4-5- نظریه رابرت مک کری و پل کاستا……………………………………………………………………. 51
2-2-12-4-5- 1- تاریخچه ای از پنج عامل بزرگ……………………………………………………………………. 53
2-2-12-4-5-2- تفسیر ابعاد نظریه شخصیتی مک کری و کاستا…………………………………………… 55
2-2-12-4-6- نظریه ابن سینا……………………………………………………………………………………………………..59
2-2-13- دلبستگی………………………………………………………………………………………………………………………. 60
2-2-13- 1- تعاریف دلبستگی……………………………………………………………………………………………………. 60
2-2-13-2- تفاوت دلبستگی با وابستگی……………………………………………………………………………………..63
2-2-13-3- اصول نظریه دلبستگی………………………………………………………………………………………………63
2-2-13-4- مراحل دلبستگی……………………………………………………………………………………………………… 64
2-2-13-5- مبنای نظری دلبستگی……………………………………………………………………………………………. 64
2-2-13-5-1- نظریه های دلبستگی………………………………………………………………………………………….. 65
2-2-13-5-2- نظریه روان تحلیل گری فروید…………………………………………………………………………… 65
2-2-13- 5-3- نظریه آنافروید……………………………………………………………………………………………………. 66
2-2-13-5-4- نظریه اریکسون……………………………………………………………………………………………………. 66
2-2-13-5-5- نظریه یادگیری……………………………………………………………………………………………………. 67
2-2-13-5-6- نظریه کردارشناسی…………………………………………………………………………………………….. 68
2-2-13-5-7- نظریه شناختی……………………………………………………………………………………………………. 68
2-2-13-5-8- نظریه آدلر…………………………………………………………………………………………………………… 69
2-2-13-5-9- نظریه اشپیتز ……………………………………………………………………………………………………… 70
2-2-13-5- 10- نظریه ماهلر ……………………………………………………………………………………………………. 70
2-2-13-5-11-نظریه ملانی کلاین……………………………………………………………………………………………. 71
2-2-13-5-12- نظریه کارن هورنای………………………………………………………………………………………….. 72
2-2-13-5-13-نظریه هارلو………………………………………………………………………………………………………… 72
2-2-13-5-14- نظریه دونالد وینی کات……………………………………………………………………………………. 73
2-2-13-5-15- نظریه سالیوان…………………………………………………………………………………………………….74
2-2-13-5-16- نظریه مازلو……………………………………………………………………………………………………….. 74
2-2-13-5-17- نظریه دلبستگی بالبی………………………………………………………………………………………. 74
2-2-13-6- انواع سبک های دلبستگی(سه گانه) در کودکان……………………………………………………. 77
2-2-13-7- دلبستگی نوجوانان………………………………………………………………………………………………….. 79
2-2-13-8-1- دلبستگی بزرگسالان…………………………………………………………………………………………. 80
2-2-13-8-2- سبک های سه گانه دلبستگی بزرگسالان………………………………………………………….. 82
2-2-13-9- تفاوت دلبستگی بزرگسال و کودک………………………………………………………………………… 84
2-2-13-10- الگوهای فعال درونی…………………………………………………………………………………………….. 85
2-2-13-11- الگوی چهارگروهی دلبستگی بزرگسال………………………………………………………………… 87
2-2-13-12- تغییر در دلبستگی……………………………………………………………………………………………….. 90
2-3- پیشینه پژوهشی……………………………………………………………………………………………………………………92
2-3-1- پژوهش های انجام شده در داخل کشور ………………………………………………………………………. 92
2-3-2- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور …………………………………………………………………. 98
2-4- جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………….. 101
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. 104
3-2- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….. 104
3-3- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………. 104
3-4- نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………..104
3-5- ابزارهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………..105
3-5- 1- پرسشنامه شخصیتی نئو………………………………………………………………………………………………105
3-5-2- پرسشنامه دلبستگی بزرگسال کولینز و رید………………………………………………………………. 106
یک مطلب دیگر :
3-5-3- پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان………………………………………………………………………………. 108
3-6- نحوه اجرای پرسشنامه ها و جمع آوری داده ها……………………………………………………………… 109
3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………… 110
فصل چهارم : یافته های تحقیق
4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. 112
4-2- یافته های توصیفی…………………………………………………………………………………………………………… 112
4-3- یافته های استنباطی………………………………………………………………………………………………………… 115
4-3-1- آزمون فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………………… 115
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………. 125
5-2- بررسی و مقایسه نتایج پژوهش با یافته های پژوهش های پیشین………………………………… 125
5-3- نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………… 133
5-4- پیشنهادهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………… 134
5-4-1- پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………………….. 134
5-4-2- پیشنهادهای اجرایی…………………………………………………………………………………………………….. 134
5-5- محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 135
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………….. 136
منابع لاتین ………………………………………………………………………………………………………………………………… 145
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 2-1- ویژگی های افراد با نمره بالا و پایین در هر یک از ابعاد شخصیتی……………………….. 58
جدول 4-1- فراوانی و درصد متغیر جنسیت دانش آموزان………………………………………………………. 112
جدول 4-2- فراوانی و درصد متغیر رشته تحصیلی دانش آموزان……………………………………………. 112
جدول 4-3- فراوانی و درصد متغیر پایه تحصیلی دانش آموزان………………………………………………. 113
جدول 4-4- میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان……………………………………………………………………………………………. 114
جدول 4-5- ضرایب همبستگی بین متغیرهای صفات شخصیت و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 115
جدول 4-6- ضرایب همبستگی بین متغیرهای صفات شخصیت و راهبردهای منفی تنظیم هیجان………………………………………………………………………………………………………………………………………… 116
جدول 4-7- ضرایب همبستگی بین متغیرهای سبک های دلبستگی و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان………………………………………………………………………………………………………………………………………… 117
جدول 4-8- ضرایب همبستگی بین متغیرهای سبک های دلبستگی و راهبردهای منفی تنظیم هیجان………………………………………………………………………………………………………………………………………… 117
جدول 4-9- ضرایب همبستگی بین متغیرهای ابعاد دلبستگی و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 118
جدول 4-10- ضرایب همبستگی بین متغیرهای ابعاد دلبستگی و راهبردهای منفی تنظیم هیجان………………………………………………………………………………………………………………………………………… 118
جدول 4-11- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای مثبت تنظیم هیجان دانش آموزان………………………………………………………………………………………………………………….. 119
جدول 4-12- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین……………………………….. 119
جدول 4-13- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای منفی تنظیم هیجان دانش آموزان…………………………………………………………………………………………………………………… 120
جدول 4-14- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین……………………………….. 120
جدول 4-15- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای مثبت تنظیم هیجان دانش آموزان…………………………………………………………………………………………………………………… 121
جدول 4-16- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین……………………………….. 121
جدول 4-17- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای منفی تنظیم هیجان دانش آموزان…………………………………………………………………………………………………………………… 122
جدول 4-18- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین……………………………….. 122
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل2-1- پنج خانواده از فرایندهای تنظیم هیجان مطابق با مدل کیفیت تولید هیجان…………. 23
شکل 2-2-رابطه دو بعد از شخصیت، برمبنای تحلیل عاملی و طبایع چهارگانه یونانی…………….. 51
شکل 2-3- محورهای اجتناب و اضطراب و سبک های چهارگانه دلبستگی بزرگسال…………………89
شکل2-4- الگوهای مثبت و منفی از خود ودیگران……………………………………………………………………..90
Leave a Reply