
۱-۷-۱-۲- سلامت خانواده اصلی و ابعاد آن ۹
۱-۷-۱-۳- حمایت اجتماعی و ابعاد آن ۹
۱-۷-۱-۴- حل مشکل خانواده و ابعاد آن ۱۰
۱-۷-۲- تعاریف عملیاتی ۱۰
۱-۷-۲-۱- عملکرد ازدواج ۱۰
۱-۷-۲-۲- سلامت خانواده اصلی ۱۰
۱-۷-۲-۳- حمایت اجتماعی ۱۰
۱-۷-۲-۴- حل مشکل خانواده ۱۱
فصل دوم (پیشینه پژوهش)
۲-۱- مقدمه ۱۳
۲-۲- پیشینه نظری ۱۳
۲-۲-۱- ازدواج ۱۳
۲-۲-۱-۱- تعاریف ازدواج ۱۳
۲-۲-۱-۲- مراحل انتخاب همسر ۱۴
۲-۲-۱-۳- ویژگیهای روابط زوجین ۱۴
۲-۲-۱-۴- انواع ازدواج ۱۵
۲-۲- ۱-۵- سلامت ازدواج ۱۶
۲-۲-۱-۶- عوامل مختلکننده روابط زوجین ۱۷
۲-۲-۱-۷- وظایف زوجین ۱۷
۲-۲-۲- سلامت خانواده اصلی ۱۹
۲-۲-۲-۱- تأثیر خانواده اصلی بر روابط زوجین ۱۹
۲-۲-۲-۱-۱- دیدگاههای روانتحلیلی ۱۹
۲-۲-۲-۱-۱-۱- نظریه دلبستگی ۲۰
۲-۲-۲-۱-۱-۲- ایماگودرمانی ۲۱
۲-۲-۲-۱-۱-۳- روابط موضوعی ۲۱
۲-۲-۲-۱-۲- دیدگاههای سیستمی ۲۲
۲-۲-۲-۱-۲-۱- نظریه میلان ۲۲
۲-۲-۲-۱-۲-۲- نظریه بوئن ۲۲
۲-۲-۲-۲- سلامت خانواده اصلی ۲۳
۲-۲-۲-۲-۱- ابعاد هشتگانه سلامت خانواده از نظر بارنهیل ۲۳
۲-۲-۲-۲-۲- کنشهای خانواده از نظر فلک ۲۴
۲-۲-۲-۲-۳- طرح سه محوری تسنگ و مک درموت ۲۵
۲-۲-۲-۲-۴- الگوی کارکرد خانواده مک مستر ۲۵
۲-۲-۲-۲-۵- الگوی منحنی اولسون ۲۷
۲-۲-۲- ۲-۶- سلامت خانواده از دیدگاه تجربهگرایان ۲۷
۲-۲-۲-۲-۷- مدل بیورز ۲۹
۲-۲-۲-۲-۸- مدل بوئن ۳۱
۲-۲-۲-۳-ابعاد سلامت خانواده اصلی ۳۳
۲-۲-۲-۳-۱- صمیمیت ۳۳
۲-۲-۲-۳-۲- استقلال و خودمختاری ۳۵
۲-۲-۳- حمایت اجتماعی ۳۵
۲-۲-۳-۱- تعاریف مختلف از حمایت اجتماعی ۳۶
۲-۲-۳-۲- انواع حمایت اجتماعی ۳۷
۲-۲-۳-۳- کارکردهای حمایت اجتماعی ۳۸
۲-۲-۴- حل مشکل خانواده ۳۹
۲-۲-۴-۱- مهارتهای حل مشکل ۴۰
۲-۲-۴-۲- بررسی رویکردهای مختلف به حل مشکل ۴۱
۲-۲-۴-۲-۱- دیدگاه رفتاری ۴۱
۲-۲-۴-۲-۲- دیدگاه فلدمن ۴۲
۲-۲-۴-۲-۳- دیدگاه راهحلمحور ۴۲
۲-۲-۴-۲-۴- دیدگاه روایت درمانی ۴۳
۲ -۲-۴-۲-۵- رویکرد مشکلمدار مک مستر ۴۳
۲-۲-۴-۲-۶- مدل کایرین، ماگویری و هرلبوت ۴۳
۲-۲-۴-۲-۷- مدل فوکِس ۴۴
۲-۳- پیشینه پژوهش ۴۶
۲-۳-۱- پژوهشهای انجام شده مرتبط با موضوع در ایران ۴۶
۲-۳-۱-۱- عملکرد ازدواج ۴۶
۲-۳-۱- ۲- خانواده اصلی ۴۶
۲-۳-۱-۳- حمایت اجتماعی ۴۹
۲-۳-۱-۴- حل مشکل خانواده ۵۲
۲-۳-۲- پژوهشهای انجام شده مرتبط با موضوع در خارج ۵۴
۲-۳-۲-۱- خانواده اصلی ۵۴
۲-۳-۲-۲- حمایت اجتماعی ۵۵
۲-۳-۲-۳- حل مشکل ۵۷
فصل سوم (روششناسی پژوهش)
۳-۱- روش پژوهش ۶۰
۳-۲- جامعه پژوهش، نمونه و روش نمونه گیری ۶۰
۳-۳- روش گردآوری داده ها ۶۰
۳-۴- داده های مورد نیاز متناسب با سوالها و فرضیه های تحقیق ۶۱
۳-۵- نحوه توصیف و تحلیل اطلاعات ۶۱
۳-۶- مشخصات ابزار جمعآوری اطلاعات ۶۱
۳-۶-۱- مقیاس عملکرد ازدواج ۶۱
۳-۶-۲- مقیاس سلامت خانواده اصلی ۶۲
۳-۶-۳- مقیاس حمایت اجتماعی ۶۳
۳-۶-۴- مقیاس حل مشکل خانواده ۶۴
فصل چهارم (یافته های پژوهش)
۴-۱- مقدمه ۶۷
۴-۲- یافته های توصیفی ۶۷
۴-۲-۱ توصیف ویژگیهای دموگرافیک زوجین ۶۷
۴-۲-۱-۱- توزیع جنسیت ۶۷
۴-۲-۱-۲- توزیع سن ۶۷
۴-۲-۱-۳- توزیع میزان تحصیلات ۶۸
۴-۲-۲- یافته های توصیفی متغیرهای پژوهش ۶۹
۴-۲-۲-۱- مقیاس عملکرد ازدواج ۶۹
۴-۲-۲-۲- مقیاس سلامت خانواده اصلی ۶۹
۲-۴-۲-۳- مقیاس حمایت اجتماعی ۷۰
۴-۲-۲-۴- مقیاس حل مشکل خانواده ۷۰
۴-۳- یافته های استنباطی ۷۱
۴-۳-۱- فرضیه های اصلی ۷۱
۴-۳-۱-۱- فرضیه اول ۷۱
۴-۳-۱-۲- فرضیه دوم ۷۱
۴-۳-۱-۳- فرضیه سوم ۷۳
۴-۳-۱-۴- فرضیه چهارم ۷۳
۴-۳-۱-۵- فرضیه پنجم ۷۴
۴-۳-۱-۶- فرضیه ششم ۷۴
۴-۳-۱-۷- فرضیه هفتم ۷۵
۴-۳-۱-۸- فرضیه هشتم ۷۵
۴-۳-۲- فرضیه های فرعی ۷۶
۴-۳-۲-۱- فرضیه اول ۷۶
۴-۳-۲-۲- فرضیه دوم ۷۸
۴- ۳-۲- ۳- فرضیه سوم . ۷۹
۴-۳-۲-۴- فرضیه چهارم ۷۹
۴-۳-۲-۵- فرضیه پنجم ۸۰
فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری)
۵-۱- مقدمه ۸۶
۵-۲- بحث و نتیجه گیری ۸۳
۵- ۲- ۱- فرضیه های اصلی ۸۳
۵-۲-۲- فرضیه های فرعی ۸۷
۵-۲- ۳- نتیجه گیری ۸۸
۵-۳- محدودیتهای پژوهش ۸۹
۵-۴- پیشنهادات ۹۰
منابع و مآخذ ۹۲
پیوستها ۱۰۵
فصل اوّل
طرح پژوهش
۱-۱- مقدمه
خانواده بعنوان یک نهاد کوچک اجتماعی، یک سیستم طبیعی و یا یک منظومه است که با ازدواج شروع میشود و ابعاد دیگر خانواده مانند زیرمنظومه زناشویی، زیرمنظومه فرزندان و زیرمنظومه والدین را دربرمیگیرد. ارتباط با والدین اولین ارتباطی است که فرزند با دنیای بیرون برقرار می کند. لذا والدین نقطه شروع آشنایی کودک با محیط اطراف هستند و میتوانند ذهن کودک را شکل دهند. این شکلدهی می تواند بصورت آشنایی با محیط فیزیکی، قوانین، یا چگونگی مواجهه با خطرات بیرونی و موازین اجتماعی باشد. علاوه بر این ساختار ارتباطی پیچیده و اثرگذار والدین و کودک، خود زیرمنظومه زناشویی ابعاد مختلفی دارد. یک زوج که با یکدیگر زندگی مشترک را شروع می کنند براساس ساختار طبیعی نیازهایی را از یکدیگر مرتفع میسازند. طی رابطه زناشویی، موازینی بین یک زوج برقرار میشود. موازین بین یک زوج می تواند دامنههای مختلف ارتباطی، نحوه برخورد با تعارضها و ارتباط با فرزند را شامل شود که می تواند ریشه در گذشته فرد داشته باشد که از خانواده الهام گرفته شده است (مینوچین[۱] و فیشمن[۲]، ۱۹۹۶). در کشور ما کانون خانواده و ازدواج به دلیل مسائل خاص فرهنگی و ارزشی، اهمیت بیشتری در مقایسه با کشورهای غربی دارد، لذا تلاش برای استحکام و تداوم خانواده و ارضای نیازهای عاطفی و روانی اعضاء، به ویژه همسران در چارچوب خانواده از اهمیت بیشتری برخوردار است. علاوه براین، به دلیل اهمیت و نقش خانواده در فرهنگ ایران، وجود مشکلات، تعارض ها و نهایتاً از هم پاشیدگی خانواده می تواند آثار زیانباری بر زوجین، فرزندان و جامعه در مقایسه با داشته باشد (نظری و نوابینژاد، ۱۳۸۵). عوامل مختلفی هستند که میتوانند زندگی زوجین را تحت تأثیر قرار دهند. تاریخچه زندگی فرد و نحوه تعامل والدین و خانوادهاش در دوران قبل از ازدواج می تواند از جمله عواملی باشد که بر زندگی زوجین و رفتار آنها با یکدیگر تأثیر بگذارد. همچنین حمایت اطرافیان از جمله حمایت دوستان و خانواده و کسب مهارتهای مختلف مانند حل مشکل نیز از موارد دیگری هستند که در زندگی زوجین میتوانند اثر داشته باشند. لذا در این پژوهش به بررسی رابطه سلامت خانواده اصلی[۳]، حمایت اجتماعی[۴] و حل مشکل خانواده[۵] با عملکرد ازدواج[۶] پرداخته شده است.
۱-۲- بیان مسئله
زوجها با آرمان زندگی مشترک و برخورداری از حمایت و آرامش به سوی تشکیل خانواده گام برمیدارند خانواده با هویتی به مثابه یک موجود زنده تحول مییابد. نولر۱ و فینی۲ (۲۰۰۲) اعتقاد دارند زوجها بعنوان واحدی نگریسته میشوند که هریک از طرفین با الگوهای رفتاری از پیش تعیینشده، زمینه را برای واکنش فرد مقابل فراهم میسازد که وی نیز فضای روانی و نوع رفتار آماده خود را دارد. در این فضا که شناخت و عواطف و رفتار هریک از زوجها در آن نقش بسزایی ایفا می کنند، اگر یکی از زوجها با تعاملات مثبت یا منفی، فضا را آماده یا آلوده سازد، زوج دیگر نیز در این فضا درگیر میشود و گویا دریچهای با عواطف مشترک به دوسو گشوده میشود. لارسون۳ و هولمن۴ (۱۹۹۴) سه دسته عوامل خاص را در رضایت زناشویی موثر میدانند. نخست عوامل بافتی مانند بافت کنونی و عوامل فرهنگی و اجتماعی، دوم خصایص و رفتارهای فردی زوجین و سوم فرایند تعاملی زوجین. آنان نتیجه میگیرند که موارد مرتبط با این عوامل، پیش بینیکننده مناسبی از رضایت زناشویی هستند. همچنین
نظریات متعددی هستند که تاثیر والدین و خانواده اصلی بر شکل گیری شخصیت و نوع برخورد فرد با مسائل در آینده بخصوص زندگی مشترک را بیان می کنند. از جمله این نظریات میتوان به نظریه روانکاوی فروید اشاره کرد که بیان میدارد رفتار والدین تا حد زیادی شکلدهنده شخصیت کودک است (بارکر۵، ۱۹۸۱). نظریه بعدی که میتوان به آن اشاره کرد نظریه یادگیری اجتماعی بندورا است؛ که طبق آن کودک چگونه رفتارکردن را از والدین یاد میگیرد و چنانچه والدین با یکدیگر تعارض داشته باشند کودک فرصت یادگیری درست رفتارکردن را از دست میدهد (حسینیان، یزدی و جاسبی، ۱۳۸۶). همچنین کسب حمایت اجتماعی از دوستان و خانواده نیز از جمله عواملی هستند که در میزان رضایت زوجین نقش دارند. افراد وقتی که میدانند از طرف خانواده، دوستان و نزدیکان حمایت میشوند، احساس خشنودی بیشتری دارند و در مقابله با مشکلات با منطق و عملکرد بهتری عمل می کنند. بدیهی است که همه انسانها در هنگام گرفتاریها به حمایت اطرافیان و دوستان خود نیاز دارند تا احساس امنیت کنند. در واقع هرچه حمایت اجتماعی دیگران بیشتر باشد، امیدواریشان نیز بیشتر میشود. پژوهشها نیز نشان دادهاند افرادی که از منابع حمایت اجتماعی بیشتری برخوردارند، سلامت روانی بهتری داشته و بهتر با تغییرات سازگار میشوند (کوهن۱ و ویلز۲، ۱۹۸۵). پژوهش نبوی و شهریاری (۱۳۹۱) نشان داد که حمایت اجتماعی با تحت تاثیر قراردادن ابهام نقش خانوادگی، تعارض در خانواده را کاهش میدهد؛ بنابراین حمایت دوستان و خانواده می تواند به زوجین کمک کند تا بتوانند مشکلاتشان را با فشار روانی کمتری حل نمایند.
حل مشکل بطور کارآمد متغیر دیگری است که می تواند به عملکرد سالم زندگی زناشویی منجر شود. احمدی (۱۳۸۶) نشان داد که حل مشکل خانواده با رضایت زناشویی همبستگی دارد. چمپیون۳ و پاور۴ (۲۰۰۰)، نیز به این نتیجه رسیدند که حل مشکل خانواده تعامل بین زوجین را تسهیل می کند. از طرفی کراپلی۵ (۲۰۰۵) بیان میدارد زوجینی که تعاملات منفی بیشتری بین آنها رد و بدل میشود، فرصتی برای استفاده از این مهارتها نمییابند به نظر میرسد ارتباط بین استفاده از مهارتها و تعامل مثبت زناشویی یک ارتباط دوسویه است یعنی مهارتها میتوانند تعامل مثبت را ایجاد کنند و هم تعامل منفی موجب ناتوانی زوجین در استفاده از مهارتها میشود؛ بنابراین لازم است تا مشخص شود حل مشکل خانواده بعنوان یک مهارت تا چه حد می تواند عملکرد سالم ازدواج را پیش بینی کند. باتوجه به ارتباطی که متغیرهای ذکر شده میتوانند با عملکرد ازدواج داشته باشند و پژوهشهای محدود در این زمنیه این پژوهش در صدد است تا به پیش بینی عملکرد ازدواج بر اساس سلامت خانواده اصلی، حمایت اجتماعی و حل مشکل خانواده بپردازد.
۱-۳- ضرورت انجام پژوهش
درمورد اهمیت خانواده همین بس که اولین تاثیرات محیطی که فرد دریافت می کند از محیط خانواده است و حتی تاثیرپذیری فرد از سایر محیطها می تواند توسط خانواده
مطلب دیگر :
قدرت خرید خودرو از مردم سلب شده است؛ راهکاری برای برون رفت از شرایط فعلی قابل تصور نیست
تعدیل شود. از این رو خانواده پایهگذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی، اخلاق، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد. سلامت خانواده، تعادل شخصیتی والدین و آشنایی آنها با اصولی که می تواند محیط خانواده را سالمتر سازد، برای کودکان بسیار حائز اهمیت است. خانواده در عین حال که کوچکترین واحد اجتماعی است. مبنا و پایه هر اجتماع بزرگ است. افراد سالم، موفق و فعال جامعه از داخل خانوادههای سالم بیرون آمدهاند. همانطور که اغلب افراد ناسالم، پرورشیافته خانوادههای ناسالم بوده اند. انسانها با ورود به اجتماع، ویژگیهای سالم یا ناسالمی را که در خانواده دریافت کردهاند وارد اجتماع می کنند، از این لحاظ سلامت یک جامعه به سلامت خانوادههای آن وابسته است (نظری، ۱۳۸۶).
علیرغم اهمیت زیاد خانواده، امروزه نتایج آمارها حکایت از گسستن خانواده در عصر حاضر دارد. طبق آمار سازمان ثبت احوال ایران در سال (۱۳۹۲)، ۱۵۵۳۶۹ طلاق در کل کشور ثبت شده است. بعبارتی در مقابل هر ۵ ازدواج یک مورد طلاق گزارش شده است. در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ حدود ۵۰۰۰ مورد طلاق بیشتری ثبت شده است. همچنین در سال ۹۱ در مقابل هر ۵/۵ ازدواج یک طلاق ثبت شده است (www.sabteahval.ir). طی تحقیقات صورت گرفته به نظر میرسد یکی از عوامل اثرگذار بر زندگی بعدی فرد، یعنی زندگی مشترک، خانواده اصلی باشد. نتایج پژوهشهای حسینیان، یزدی و جاسبی (۱۳۸۶) و خمسه و حسینیان (۱۳۸۹) نیز نشان می دهند که بین رضایت و صمیمیت زناشویی با خانواده اصلی و تجربه خشونت در دوران کودکی همبستگی معنیداری وجود دارد. یافته های جاکت۱ و سورا۲ (۲۰۰۱) از پژوهشی با شرکت ۲۳۲ زوج نیز نشان داد، زنانی که در خانوادههای گسسته (مطلقه) بزرگ شده بودند، در مقایسه با زنانی از خانوادههای باثبات، در روابط جاری خود با همسرانشان بیشتر از بدبینی و تعارض و کمتر از اعتماد و رضایت گزارش دادند. این نتایج نشان میدهد، افرادی که در خانوادههای مشکلدار پرورش می یابند احتمالاً مستعد تکرار تجارب و مشاهدات گذشته در زندگی زناشویی خود هستند. از طرف دیگر انسان موجودی اجتماعی است که بسیاری از نیازهایش را از طریق ارتباط با دیگران برآورده میسازد. ادراکی که فرد از حمایت دیگران دریافت می کند می تواند به او در کاهش تنشهای حاصل از موقعیتهای مختلف کمک کند. یافته های لی۳، یه چانگ۴، پارک۵ و هونگ چانگ۶، (۲۰۰۴) نشان می دهند که حمایت اجتماعی نیرومندترین نیروی مقابلهای برای رویارویی موفقیتآمیز و آسان در زمان درگیری با شرایط تنشزا شناخته شده و تحمل مشکلات را برای بیماران تسهیل می کند. دوشه۷ و همکاران، (۲۰۰۶) نیز به این نتیجه رسیدند که مشکلات روانی در زنان پس از یائسگی با حمایت اجتماعی آنان ارتباط دارد؛ بنابراین حمایت اجتماعی به افراد برای مقابله با موقعیتهای مختلف کمک می کند همچنین زندگی زناشویی فرد را با کاهش تنشها تحت تأثیر قرار دهد.
توانایی در حل مشکلات نیز یکی از مهارتهایی است که می تواند در زندگی زناشویی تأثیرگذار باشد. همانطور که پژوهش جاکوبسن۱ (۱۹۹۶) عنوان می کند زمانیکه همسران دچار مشکلات ارتباطی و حل مسئله شوند، کار با همدیگر را مشکل مییابند و پذیرش تفاوتهای همدیگر برای آنها دشوار میشود.
بنابراین بدلیل اهمیت خانواده و از طرفی بصدا در آمدن زنگ خطر درباره گسستگی خانواده ضرورت وجود داشت تا ابعاد بیشتری از عوامل مؤثر بر مسائل زناشویی و ازدواج بررسی شوند.
۱-۴- اهداف پژوهش
۱-۴-۱- اهداف اصلی
- بررسی رابطه بین سلامت خانواده اصلی و عملکرد ازدواج.
- بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی دوستان، خانواده و عملکرد ازدواج.
- بررسی رابطه بین حل مشکل خانواده و عملکرد ازدواج.
- بررسی ارتباط چندگانه بین سلامت خانواده اصلی، حمایت اجتماعی خانواده، حمایت اجتماعی دوستان و حل مشکل خانواده با عملکرد ازدواج.
- بررسی تفاوت بین حوزویان و دانشجویان در سطح سلامت خانواده اصلی.
- بررسی تفاوت بین حوزیان و دانشجویان در میزان حمایت دوستان و خانواده.
- بررسی تفاوت بین حوزویان و دانشجویان در میزان حل مشکل خانواده.
- بررسی تفاوت بین حوزویان و دانشجویان در میزان عملکرد ازدواج.
۱-۴-۲- اهداف فرعی
- بررسی رابطه بین سلامت خانواده اصلی، حمایت اجتماعی خانواده و دوستان و حل مشکل خانواده با مؤلفه های عملکرد ازدواج شامل ارتباط، ابرازگری عاطفی، حل مسئله، نقش، انعطافپذیری، فرزندپروری، اقتصاد، خانواده و دوستان، ارزشها، مراقبت جسمانی و روانی و عملکرد کلی.
- بررسی تفاوت بین مردان و زنان در سطح سلامت خانواده اصلی.
- بررسی تفاوت بین مردان و زنان در میزان حمایت دوستان و خانواده.
- بررسی تفاوت بین مردان و زنان در میزان حل مشکل خانواده.
- بررسی تفاوت بین مردان و زنان در میزان عملکرد ازدواج.
۱-۵- فرضیه های پژوهش
۱-۵-۱- فرضیه های اصلی
۱-بین سلامت خانواده اصلی و عملکرد ازدواج ارتباط معنیدار وجود دارد.
۲-بین حمایت اجتماعی خانواده و دوستان با عملکرد ازدواج ارتباط چندگانه وجود دارد.
۳-بین حل مشکل خانواده و عملکرد ازدواج ارتباط معنیدار وجود دارد.
۴-بین سلامت خانواده اصلی، حمایت اجتماعی خانواده حمایت اجتماعی دوستان و حل مشکل خانواده با عملکرد ازدواج ارتباط چندگانه معنیدار وجود دارد.
۵-بین دو گروه طلاب علوم دینی و دانشجویان از نظر متغیر سلامت خانواده اصلی تفاوت معنیدار وجود دارد.
۶-بین دو گروه طلاب علوم دینی و دانشجویان از نظر متغیر حمایت خانواده و دوستان تفاوت معنیدار وجود دارد.
۷-بین دو گروه طلاب علوم دینی و دانشجویان از نظر متغیر حل مشکل خانواده تفاوت معنیدار وجود دارد
۸-بین دو گروه طلاب علوم دینی و دانشجویان از نظر متغیر عملکرد ازدواج تفاوت معنیدار وجود دارد.
۱-۵-۲- فرضیه های فرعی
- بین سلامت خانواده اصلی، حمایت اجتماعی خانواده، حمایت اجتماعی دوستان و حل مشکل خانواده با مؤلفه های عملکرد ازدواج شامل ارتباط، ابرازگری عاطفی، حل مسئله، نقش، انعطافپذیری، فرزندپروری، اقتصاد، خانواده و دوستان، ارزشها، مراقبت جسمانی و روانی و عملکرد کلی ارتباط چندمتغیری معنیدار وجود دارد.
- بین دو گروه مردان و زنان از نظر متغیر سلامت خانواده اصلی تفاوت معنیدار وجود دارد.
- بین دو گروه مردان و زنان از نظر متغیر حمایت خانواده و دوستان تفاوت معنیدار وجود دارد.
- بین دو گروه مردان و زنان از نظر متغیر حل مشکل خانواده تفاوت معنیدار وجود دارد.
- بین دو گروه مردان و زنان از نظر متغیر عملکرد ازدواج تفاوت معنیدار وجود دارد.
۱-۶- انواع متغیرها از لحاظ نقش آنها در پژوهش
متغیرهای ملاک: عملکرد ازدواج و زیر مولفه های آن (ارتباط، ابرازگری عاطفی، حل مسئله، نقش، انعطافپذیری، فرزندپروری، اقتصاد، خانواده و دوستان، ارزشها، مراقبت جسمانی و روانی)
متغیر پیشبین ۱: سلامت خانواده اصلی.
متغیر پیشبین ۲: حمایت اجتماعی.
Leave a Reply