مطالعه تاثیر استراتژی های منابع انسانی بر عملکرد سازمانی در شرکت داروسازی باریج اسانس کاشان

۱-۴)اهداف پژوهش۸۱-۵)فرضیه های پژوهش۹۱-۶)قلمرو پژوهش۱۰۱-۶-۱) قلمرو موضوعی۱۰۱-۶-۲) قلمرو مکانی۱۰۱-۶-۳) قلمرو زمانی۱۱۱-۷) کاربرد نتایج پژوهش۱۱۱-۸) تعریف واژه ها و اصطلاحات۱۲۱-۸-۱) تعاریف مفهومی واژه ها۱۲۱-۸-۲) تعاریف عملیاتی واژه ها۱۳    فصل دوم: ادبیات تحقیق  ۲-۱) مقدمه۱۷۲-۲) بخش اول: استراتژی های منابع انسانی۱۹۲-۲-۱) مدیریت استراتژیک و سطوح آن۱۹۲-۲-۲) تئوری ها در زمینه مدیریت استراتژیک منابع انسانی۲۲۲-۲-۲-۱) تئوری های اقتضایی۲۳۲-۲-۲-۲) تئوری های جهان شمول۲۵۲-۲-۳) رویکردهای نظری استراتژی منابع انسانی۲۶۲-۲-۳-۱) رویکرد مبتنی بر منابع۲۷۲-۲-۳-۲) رویکرد رفتاری۲۸۲-۲-۳-۳) رویکرد سیستم های سایبرنتیک۲۹۲-۲-۳-۴) رویکرد کارگزار/هزینه مبادله۳۰۲-۲-۳-۵) رویکرد قدرت/وابستگی منابع۳۱۲-۲-۳-۶) رویکرد نهادی گرایی۳۲۲-۲-۴) انواع استراتژی های منابع انسانی۳۳۲-۲-۴-۱) استراتژی جذب و استخدام۳۳۲-۲-۴-۲) استراتژی توسعه منابع انسانی۳۸۲-۲-۴-۲-۱) اهداف و مسائل عمده استراتژی توسعه منابع انسانی۳۹۲-۲-۴-۲-۲) استراتژی فراگیری فردی و فراگیری سازمانی۴۵۲-۲-۴-۳) استراتژی مدیریت عملکرد۴۷۲-۲-۴-۳-۱)چرخه مدیریت عملکرد۴۸۲-۲-۴-۳-۲) رویکردهای ارزیابی عملکرد۵۰۲-۲-۴-۳-۳) روش های ارزیابی عملکرد

۵۲  

 

 

۲-۲-۴-۳-۴) مشکلات ارزیابی عملکرد۵۴۲-۲-۴-۳-۵) دامنه و هدف استراتژی مدیریت عملکرد۵۵۲-۲-۴-۴) استراتژی جبران خدمات۵۶۲-۲-۴-۴-۱) نظریه های حقوق و دستمزد۵۸۲-۲-۴-۴-۲) ویژگی های استراتژی پاداش۶۱۲-۲-۴-۵) استراتژی روابط کارکنان۶۲۲-۲-۴-۵-۱) قلمرو اصلی روابط کارکنان و نقش منابع انسانی۶۴۲-۲-۴-۵-۱) نگرش مدیریت منابع انسانی به روابط کارکنان۶۵۲-۲-۴-۵-۲) سیاست های استراتژی روابط کارکنان۶۷۲-۲-۵) خلاصه استراتژی ها و اهم زیرمعیارهای مربوطه۶۸۲-۳) بخش دوم: عملکرد سازمانی۶۹۲-۳-۱) مفهوم و تعاریف عملکرد۶۹۲-۳-۲) مدیریت عملکرد۷۱۲-۳-۳) عملکرد سازمانی۷۳۲-۳-۴) عملکرد مدیران۷۴۲-۳-۵) ارزیابی عملکرد۷۵۲-۳-۶) مدل تعالی سازمانی۷۸۲-۳-۷) روش های نوین ارزیابی عملکرد۸۰۲-۴) بخش سوم: پیشینه پژوهش۸۲۲-۴-۱) مطالعات انجام شده در داخل کشور۸۲۲-۴-۲) مطالعات انجام شده در خارج از کشور۸۸   فصل سوم: روش تحقیق    ۳-۱) مقدمه۹۵۳-۲) روش تحقیق۹۵۳-۳) مراحل اجرای تحقیق۹۶۳-۴) جامعه آماری۹۷۳-۵) روش جمع آوری داده ها۹۷۳-۶) ابزار جمع آوری داده ها۹۷۳-۶-۱) اجزای پرسشنامه ها۹۷۳-۶-۲)روش نمره گذاری در ابزار سنجش۱۰۰۳-۷)  روایی پرسشنامه۱۰۰۳-۸) پایائی پرسشنامه۱۰۱۳-۹) متغیرهای پژوهش۱۰۲۳-۱۰) روش تجزیه و  تحلیل داده ها۱۰۳  فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها    ۴-۱)بررسی و توصیف اطلاعات مربوط به خصوصیات عمومی پاسخ دهندگان۱۰۵۴-۱-۱) جنسیت۱۰۶۴-۱-۲) سن۱۰۷۴-۱-۳) تحصیلات۱۰۸۴-۱-۴) پست سازمانی۱۱۰۴-۱-۵) سابقه خدمت۱۱۱۴-۲) آزمون فرضیه های پژوهش و پاسخ به سوال های پژوهش

۱۱۲  

 

۴-۳) یافته های جانبی پژوهش۱۲۳۴-۳-۱) بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته برحسب جنسیت کارکنان۱۲۳۴-۳-۲) بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته برحسب سن کارکنان۱۲۴۴-۳-۳) بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته برحسب تحصیلات کارکنان۱۲۶۴-۳-۴) بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته برحسب پست کارکنان۱۲۷۴-۳-۵) بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته برحسب سابقه کار کارکنان۱۲۸    فصل پنجم: نتیجه گیری  ۵-۱)  خلاصه و نتیجه گیری۱۳۴۵-۱-۱) یافته ها از خصوصیات عمومی پاسخ دهندگان۱۳۴۵-۱-۲) نتایج آزمون های آماری پژوهش۱۳۵۵-۱-۱-۱) نتایج آزمون فرضیه های پژوهش۱۳۵۵-۱-۱-۲) یافته های جانبی۱۳۶۵-۲) پیشنهادها۱۳۸۵-۲-۱) پیشنهادهای کاربردی پژوهش۱۳۸۵-۲-۲) پیشنهاد ها برای محققین آینده۱۴۱منابع و ماخذ فارسیمنابع و ماخذ لاتین ۱۴۳۱۴۸چکیده انگلیسی۱۵۰

 

 

چکیده

برای افزایش عملکرد سازمانی به یکی از عواملی که می توان توجه کرد استراتژی های حوزه منابع انسانی است. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال مطالعه تاثیر استراتژی های منابع انسانی بر عملکرد سازمانی شرکت داروسازی باریج اسانس است.

تحقیق حاضر از نظر هدف توصیفی –  همبستگی است و از نظر گردآوری داده ها از روش پیمایشی استفاده شده و ابزار اصلی جهت جمع آوری اطلاعات تحقیق پرسشنامه بوده است و آزمون پایایی و روایی بر روی پرسشنامه ها صورت گرفته است. جامعه آماری شامل مدیران، سرپرستان و کارشناسان شرکت داروسازی باریج اسانس در زمستان سال ۱۳۹۲ است.جامعه آماری ۴۸ نفر را شامل بوده که از روش سرشماری استفاده شده است. در جمع آوری داده های پژوهش از دو روش کتابخانه ای و میدانی(ابزار پرسشنامه) استفاده شده است. در تحلیل داده ها نیز از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شد. با تایید فرضیه های مورد آزمون، یافته های پژوهش نشان می دهد بطور کلی استراتژی های منابع انسانی در پنج گروه استراتژی جذب و استخدام، استراتژی توسعه منابع انسانی، استراتژی مدیریت عملکرد، استراتژی جبران خدمت و استراتژی روابط کارکنان بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد.

۱-۱) مقدمه پژوهش

مفهوم مدیریت منابع انسانی، از اواسط دهه هشتاد میلادی معرفی شد و هدف از آن ارائه روش هایی برای مدیریت کارکنان و کمک به بهبود عملکرد سازمان است(صامعی، ۱۳۸۸، ص ۲۸). با توجه به رقابت شدید و تنگاتنگ در دنیای امروزی، می توان بیان داشت که نیروی انسانی مهمترین مزیت رقابتی برای هر شرکت محسوب می شود، بنابراین مدیران بایستی آگاه باشند که چگونه با این عامل استراتژیک برخورد کنند و استفاده هر چه موثرتر از این مزیت رقابتی را بیاموزند. در این صورت سازمان یک قدرت و نیروی رقابتی قوی کسب خواهدکرد. مدیریت استراتژیک منابع انسانی رویکردی است کلی و فراگیر برای مدیریت امور کارکنان و هماهنگ کردن استراتژی های منابع انسانی با استراتژی تجاری شرکت. مدیریت استراتژیک منابع انسانی به مسائل بلند مدت و مرتبط با محیط داخلی و خارجی سازمان مربوط می شود و خروجی آن سیاست هایی برای حوزه های منابع انسانی است(فرهی بیلویی، ۱۳۸۲، ص ۱). از طرفی دیگر تداوم حیات هر سازمان بستگی به تعامل پویای آن با محیط درونی و بیرونی دارد. بر اثر این تعامل تازه ترین اطلاعات و یافته های علوم و فنون بشری دریافت و منجر به تغییراتی در شیوه های عمل و رفتار سازمانی می گردد. همچنین در این تعامل سازمان باید منابع کافی و مورد نیاز خود را کسب کند و هم سازی لازم را با درخواست های واقعی محیط به عمل آورد(جوانمرد و سخایی، ۱۳۸۸ ،ص ۹۷).  بنابراین میتوان گفت استراتژی کلان ،بطور کلی و استراتژی منابع انسانی بطور خاص در عملکرد سازمانی تاثیر گذار میباشد. در این پژوهش نیز به مساله تاثیر استراتژی های منابع انسانی بر عملکرد سازمانی پرداخته می شود.

در فصل حاضر به کلیات پژوهش و مواردی همچون بیان مساله، ضرورت تحقیق، فرضیه ها، قلمرو پژوهش و تعاریف واژه ها و اصطلاحات کلیدی پرداخته می شود.

۱-۲) بیان مساله پژوهش

در شرایط کنونی، برتری رقابتی، ایجاد ارزش و تضمین رشد بلند مدت به نحو فزاینده ای به نقش سرمایه انسانی سازمان ها به معنای مجموعه دانش، نگرش، رفتار، قابلیت ها و تجارب کارکنان وابسته است (الن و رایت، ۲۰۰۶ [۱]). مدیریت منابع انسانی عبارت است از مدیریت و اداره با ارزش ترین دارایی های شرکت، یعنی کارکنانی که در آنجا کار می کنند و به طور انفرادی و در کنار هم به شرکت در وصول به اهداف آن کمک می کنند. برای رسیدن به این هدف یکی از راهکارهای اساسی وارد کردن مدیریت استراتژیک به حوزه منابع انسانی و تدوین و انتخاب استراتژی های مناسب برای نیروی کار شاغل در سازمان می باشد(اخوان و پزشکان، ۱۳۹۰ ). مدیریت استراتژیک منابع انسانی یک رابطه کلیدی در ادبیات مدیریت استراتژیک است که به استراتژی به مثابه فرایندی که باید مدیریت شود می نگرد و مدیریت استراتژیک را به مثابه گونه ای از یادگیری سازمانی مطرح می کند(عطافر و همکاران، ۱۳۸۹). مدیریت استراتژیک منابع انسانی امکان هماهنگی لازم میان فعالیت های گوناگون سازمان، ایجاد فرصت های مناسب و پیشگیری از تهدیدهای احتمالی را فراهم می سازد(ابطحی و موسوی، ۱۳۸۸). از طرفی دیگر عملکرد سازمانی یکی از مهم ترین سازه های مورد بحث در پژوهش های مدیریتی است و بدون شک مهم ترین معیار سنجش موفقیت در شرکت های تجاری به حساب می آید (ابزری و همکاران، ۱۳۸۸ ).

اتخاذ استراتژی های مناسب در سازمان ها، عنصری تاثیرگذار در نحوه عملکرد سازمان هاست (مظلومی و همکاران، ۱۳۹۱). عملیات استراتژیک منابع انسانی، ابزار اصلی سازمان ها برای شکل دادن و تاثیرگذاری بر مهارت ها،  گرایش ها و رفتار افراد در انجام وظایف شغلی خویش و در نتیجه نیل به اهداف سازمانی و نوآوری است (صادقی و محتشمی، ۱۳۹۰). استراتژی منابع انسانی در عرصه نظری و به ویژه در عرصه کاربردی، دانشی جوان است که پیدایش اولین تئوری ها و الگوهای مربوط به تدوین آن، به کمتر از دو دهه پیش باز می گردد. در این بین سنجش تاثیر استراتژی های منابع انسانی بر عملکرد سازمانی از دغدغه های متولیان منابع انسانی بوده است. آنها با این چالش مواجه اند که چگونه می توانند این تاثیر را اندازه گیری کنند؟ بهترین راهی که می توان نقش منابع انسانی را به سنجش عملکرد کسب و کار پیوند زد کدامست؟ (عطافر و همکاران، ۱۳۸۹).

همواره در اکثر سازمان های جهان مدیران و رهبران سازمانی در پی ارتقا و بهبود عملکرد سازمان های خویش می باشند. عملکرد سازمان ترکیب گسترده ای از دریافتی های غیرملموس، همچون افزایش دانش سازمانی و هم دریافتی های عینی و ملموس، همچون نتایج اقتصادی و مالی است(علامه و مقدمی، ۱۳۸۹). به طور کلی شاخص های عملکرد سازمانی به دو دسته ذهنی و عینی قابل تقسیم است. شاخص های عینی عملکرد سازمانی شاخص هایی است که به صورت کاملا واقعی و بر اساس داده های عینی اندازه گیری می شود همچون بازده دارایی، بازده سرمایه گذاری، سود هر سهم و غیره. شاخص های ذهنی عملکرد سازمانی بیشتر شاخص هایی را شامل می شود که برمبنای قضاوت گروه های ذینع سازمان شکل می گیرد، همچون رضایت مندی مشتری، رضایت مندی کارکنان، موفقیت در ارائه محصولات جدید و غیره(ابزری و همکاران، ۱۳۸۸). ایجاد درک صحیحی از رابطه بین استراتژی های مورد استفاده سازمان ها و عملکرد سازمانی می تواند شناختی دقیق جهت تصمیم گیری مدیران ایجاد کند(مظلومی و همکاران، ۱۳۹۱)

نمودار ۱) مدل مفهومی پژوهش

با توجه به مطالعات گذشته، پنج استراتژی جذب و استخدام، استراتژی توسعه منابع انسانی، استراتژی مدیریت عملکرد، استراتژی جبران خدمت و استراتژی روابط کارکنان در حوزه استراتژی های منابع انسانی (آرمسترانگ، ۱۳۸۱ و عطافر و همکاران، ۱۳۸۹) پژوهش حاضر بر اساس مدل مفهومی (نمودار ۱) ارائه شده و به مساله “مطالعه تاثیر استراتژی های منابع انسانی بر عملکرد سازمانی در شرکت باریج اسانس” می پردازد.

۱-۳) اهمیت و ضرورت پژوهش:

بطور کلی استراتژی مسیر و چارچوبی است که سازمان ها را از وضعیت و شرایط فعلی به وضعیت و شرایط مطلوب می رساند. با توجه به اینکه سازمان ها در کسب اهداف خود دارای وظایف چندگانه می باشند طبیعی است برای کسب اهداف و مقاصد خود نیز استراتژی های چندگانه و البته هماهنگ با یکدیگر را در پیش گیرند. یکی از این استراتژی ها مربوط به حوزه منابع انسانی سازمان ها بوده و در طی سالیان اخیر با مهمتر شدن نقش و جایگاه منابع انسانی سازمان ها به عنوان سرمایه های اصلی در انجام فعالیت های اجرایی و عملیاتی اهمیت فراوانی یافته است. از طرفی دیگر برای افزایش عملکرد سازمانی در سازمان ها عوامل متعددی نقش دارند که برخی از این عوامل به مسائل منابع انسانی همچون استراتژی های منابع انسانی مرتبط بوده و برای افزایش عملکرد کلی سازمان باید به آن توجه داشت. شرکت باریج اسانس به عنوان یکی از شرکت های بزرگ در حوزه تولید داروهای گیاهی در کشور برای حفظ جایگاه رقابتی خود و همچنین ارتقاء و توسعه آن باید به افزایش عملکرد و بهره وری سازمانی خود پرداخته و بالتبع برای رسیدن به چنین مقصودی افزایش عملکرد سازمانی و روش ها و عوامل تاثیرگذار بر آن برای شرکت حائز اهمیت می باشد. لذا انجام پژوهش در حوزه مسائل منابع انسانی از جمله استراتژی های منابع انسانی برای مسئولین و مدیران شرکت باریج اسانس قابلیت کاربرد داشته و می تواند در بالابردن عملکرد سازمان نقش ویژه ای ایفا نماید.

مطلب دیگر :

 

علاوه بر ضرورت فوق موفقیت استراتژی های سازمان ها در ابعاد گوناگون تا حد زیادی وابسته به موفقیت در حوزه منابع انسانی و استراتژی های مربوط به آن می باشد. لذا ضروری است به رابطه بین استراتژی های منابع انسانی و عملکرد سازمانی پرداخته شده و یافته ها و اطلاعات حاصل از این بررسی و مطالعه برای مدیران و مسئولین مربوطه زمینه اتخاذ تصمیمات و برنامه ریزی های مناسب تر را فراهم سازد. همچنین شرکت باریج اسانس با پرداختن به فعالیت های تخصصی در حوزه تولید و عرضه داروهای گیاهی نیاز مبرمی به استفاده بهینه از منابع انسانی خود داشته و برای چنین شرکتی منابع انسانی نسبت به سایر عوامل تولید نقش حائز اهمیت و برجسته ای را دارد.

۱-۴) اهداف پژوهش:

با توجه به مسائل مطرح شده در زمینه استراتژی های منابع انسانی و عملکرد سازمانی و پیشینه پژوهش مطالعه شده توسط محقق بطور کلی هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر استراتژی های منابع انسانی بر عملکرد سازمانی در شرکت باریج اسانس می باشد و بر این اساس اهداف پژوهش به صورت زیر بیان می شود:

هدف اصلی پژوهش:

تعیین تاثیر استراتژی های منابع انسانی بر عملکرد سازمانی

اهداف جزئی پژوهش:

  • هدف جزئی اول: تعیین تاثیر استراتژی جذب و استخدام بر عملکرد سازمانی
  • هدف جزئی دوم: تعیین تاثیر استراتژی توسعه منابع انسانی بر عملکرد سازمانی
  • هدف جزئی سوم: تعیین تاثیر استراتژی مدیریت عملکرد بر عملکرد سازمانی
  • هدف جزئی چهارم: تعیین تاثیر استراتژی جبران خدمت بر عملکرد سازمانی
  • هدف جزئی پنجم: تعیین تاثیر استراتژی روابط کارکنان بر عملکرد سازمانی

۱-۵) فرضیه های پژوهش

با توجه به اینکه مطالعه حاضر به دنبال سنجش میزان تاثیرگذاری استراتژی های منابع انسانی در پیش بینی عملکرد سازمانی شرکت باریج اسانس می باشد برای انجام آزمون های آماری و تعیین سطح و نوع رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته متناسب و متناظر با اهداف پژوهش سوالات و فرضیه های پژوهش به صورت زیر می باشد:

سوال اصلی:

  • آیا استراتژی های منابع انسانی بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد؟

سوال های فرعی:

  • سوال فرعی اول: تاثیر استراتژی جذب و استخدام بر عملکرد سازمانی چگونه است؟
  • سوال فرعی دوم: تاثیر استراتژی توسعه منابع انسانی بر عملکرد سازمانی چگونه است؟
  • سوال فرعی سوم: تاثیر استراتژی مدیریت عملکرد بر عملکرد سازمانی چگونه است؟
  • سوال فرعی چهارم: تاثیر استراتژی جبران خدمات بر عملکرد سازمانی چگونه است؟
  • سوال فرعی پنجم: تاثیر استراتژی روابط کارکنان بر عملکرد سازمانی چگونه است؟

فرضیه اصلی:

  • استراتژی های منابع انسانی بر عملکرد سازمانی تاثیر معناداری دارد.

فرضیات فرعی:

  • فرضیه فرعی اول: استراتژی جذب و استخدام بر عملکرد سازمانی تاثیر معنادار دارد.
  • فرضیه فرعی دوم: استراتژی توسعه منابع انسانی بر عملکرد سازمانی تاثیرمعناداردارد.
  • فرضیه فرعی سوم: استراتژی مدیریت عملکرد بر عملکرد سازمانی تاثیرمعنادار دارد.
  • فرضیه فرعی چهارم: استراتژی جبران خدمات بر عملکرد سازمانی تاثیرمعنادار دارد.
  • فرضیه فرعی پنجم: استراتژی روابط کارکنان بر عملکرد سازمانی تاثیرمعنادار دارد.

۱-۶) قلمرو پژوهش:

۱-۶-۱) قلمرو موضوعی:

از نظر موضوعی پژوهش حاضر بطور کلی در قلمرو مدیریت منابع انسانی بوده که بطور خاص مساله استراتژی های منابع انسانی و رابطه آن با عملکرد سازمانی در شرکت باریج اسانس را مورد مطالعه قرار می دهد.

۱-۶-۲) قلمرو مکانی:

از نظر مکانی پژوهش حاضر در شرکت باریج اسانس انجام شده است.

۱-۶-۳) قلمرو زمانی:

پژوهش حاضر از نظر زمان انجام مطالعات و جمع آوری اطلاعات اولیه و تهیه پروپوزال در پاییز ۱۳۹۱ انجام شده، اما تهیه پرسشنامه محقق ساخته و توزیع آن و همچنین انجام سایر مراحل پژوهش در زمستان سال ۱۳۹۲ انجام خواهد شد.

۱-۷) کاربرد نتایج پژوهش

با توجه به اینکه تحقیق از نوع کاربردی می باشد نتایج حاصل از آن می تواند مورد استفاده قرار گیرد که نتایج این تحقیق می تواند مورد استفاده موارد زیر قرار گیرد:

  • مدیران و مسئولین شرکت باریج اسانس در برنامه ریزی های مدیریتی و استراتژیکی خود.
  • کارکنان شرکت باریج اسانس از حیث انجام بهتر وظایف و عملکرد شغلی خود.
  • مسئولین کلیه دستگاه ها، نهادها و سازمان های دارویی و خدماتی در برنامه ریزی خود.
  • کلیه پژوهش گران و دانشجویان علاقه مند به پژوهش در زمینه استراتژی های منابع انسانی، عملکرد سازمانی و مسائل مرتبط با آن.

۱-۸) تعریف واژه ها و اصطلاحات

۱-۸-۱) تعاریف مفهومی واژه ها

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*